süre  bir saat 26 dakika

Recorded Şubat 2014

3164 kere bakıldı , 45 kere indirildi

yer  Tabas, Yazd (Iran)

از دیگر دیدنی های اطراف طبس سد کریت را می توان نام برد. سد کریت یا کوریت سدی قوسی است و قدیمی. بهتر است بگوییم بسیار قدیمی! تاریخ شروع به ساخت آنرا سال 1350 میلادی تخمین زده اند. می گویند قدیمی ترین سد قوسی جهان است و تا صد سال پیش بلندترین سد قوسی جهان نیز بوده و البته نازکترینشان تابحال با ضخامت یک متر در قسمت تاج سد! هر چه که بوده ظاهرا بسیار مستحکم است زیرا که زلزله بیش از 7 ریشتری طبس نیز آسیبی به آن نرسانده است.
جدیدا سدی بتنی بلافاصله پشت این سد قدیمی احداث شده است . بر روی دره ای که در قسمت پایین دست سد بسیار کم عرض و باریک است.
برای رفتن به این سد باید وارد جاده طبس - دیهوک شد. 15 کیلومتر بعد روستای کریت قرار دارد که به نظر می رسد هم اکنون نیز ساکنان زیادی داشته باشد.( ظاهرا آب سد در نهایت به این روستا می آمده) در ادامه جاده و در فاصله 40 کیلومتری طبس روستای متروک اصفهک قرار دارد . روستایی با درختان نخل زیبا که بر اثر زلزله آسیب دیده و مردمانش از ترس پس لرزه ها آنجا را ترک کرده اند و از آن به بعد متروک مانده است.
هفت کیلومتر بعد از اصفهک در کنار جاده تابلوهای روستای چیروک و سد کریت مشاهده می شود. وارد جاده که بشویم ( آسفالت است) و از روستا که بگذریم پیچ و خم ها شروع می شود ومسیری که روی با بالا دارد. باید از گردنه ای گذشت و از پیچ های سرازیر عبور کرد تا تقریبا 14 کیلومتر بعد خروجی از جاده اصلی در کنار سد قرار گرفت. سدی بتنی که جدیدا احداث شده و اگر بر روی تاج سد برویم می توان شاهد سد قدیمی کریت بود. سدی که هنوز پابرجاست .می توان از پلکان پایین رفت و از نزدیکتر سد را دید.
  • Fotoğraf اصفهك

3 yorum

• Fotoğraf Ehsan Mousavi

Ehsan Mousavi 03.Ara.2014

جناب فضائلی، آیا بازدید از این سد نیاز به مجوز خاصی است و آیا محدودیتی دارد؟ یا می توان بدون هماهنگی قبلی از آنجا بازدید داشت؟

• Fotoğraf Davoud Fazaeli

Davoud Fazaeli 15.Ara.2014

ازما هیچ مجوزی خواسته نشد، البته دقت داشته باشید که وقتی به سد می رسید یک دو راهی مشخص می شود که یکی به سمت نگهبانی و ورودی سد می رود ولی اگر دیگری ( سمت راستی ) را ادامه دهید بدون عبور از کنار نگهبانی به سد خواهید رسید. مسافت طولانی طبس تا سد را نیز مد نظر داشته باشید.

• Behzad Ardalan 30.Ara.2014

I have followed this trail  View more

دقیقا قدیمی ترین سد قوسی جهان هست که با وجود بارها سرریز آب از تاج سد کماکان تونسته مقاومت خودش رو حفظ کنه
    و با توجه به قدمت ساختش , در حرفه ای ترین و بهترین محلی که امکان داشته این سد رو ساختند
    در داخل دره سد, کتیبه هایی از زمان ساسانیان وجود داره که نشاندهنده قدمت و باستانی بودن منطقه می باشد