Koordinat sayısı 1872

Uploaded 28 Aralık 2014 Pazar

3838 kere bakıldı , 42 kere indirildi

yer Tabas, Yazd (Iran)

می گویند ترک عادت موجب مرض است.
سفر کردن هم دیگر عادت شده است، حتی اگر زمستان باشد، حتی اگر برف و سرما زمین را پوشانده باشد. باید سفر کرد وگرنه مرض ، عاقبت ترک عادت است.
کویرهای ایران گرچه در زمستان می توانند سرد باشند ولی شاید بهترین فصل برای رفتن به کویر همین زمستان باشد چراکه فصول گرم سال پیمایش در کویر را مشکل می کند.
و البته مناطق دیدنی کویری در ایران، این سرزمین اقلیم های متنوع،کم نیستند.

به دیدار نایبند می رویم روستایی در فاصله 205 کیلومتری شهر طبس.روستایی پلکانی در دل کویر که اولین بار جمله ای از یک جهانگرد سوئدی ما را به دیدار آن ترغیب نمود. سون هدین (1865-1952) که از بزرگترین کویرنوردان دنیاست در کتابش "کویر های ایران" در مورد نایبند می گوید :"حتی یک دیدار سرپایی از نایبند آدم را به مسافرت در تمام ایران تحریک می کند."
بعد از ظهر بود که از طبس به راه افتادیم. سر راه دیداری از اصفهک و سد کریت (قدیمی ترین سد قوسی جهان )نیز داشتیم. غروب شده بود که از از سد کریت بازگشتیم و به سمت نایبند ادامه مسیر دادیم. لذت رانندگی در شب های کویر و گپ زدنهای دوستانه پیمودن مسیر را لذت بخش مینمود. به روستا که رسیدیم اهالی کلید حسینیه ای را در اختیارمان گذاشتند تا استراحتگاه و و محل اقامت ما باشد.اما متاسفانه پیرزنی از اهالی ده، همان موقع بدرود حیات گفت و ما ترجیح دادیم که شب را خارج از ده ،در کنار جاده و در ماشین به صبح برسانیم.
البته یکی از روستاییان اصرار داشت که منزلش را در اختیار ما قرار دهد. لطفشان زیاد است اهالی حاشیه کویر...
صبح علی الطلوع گردش و عکاسی در کوچه های روستا آغاز شد،کوچه هایی که بسیاری ازآنها سر پوشیده بوده و شکل ساباط دارند.
قلعه روستا،برجهای نگبانی سه گانه و خانه هایی با نماهایی متشکل از کنگره های مثلثی از چمله دیدنی های اینجا هستند. بیشتر خانه ها دارای حد و مرز مشخصی نیستند و اغلب در استفاده از بسیاری فضاها نظیر: تنور خانه، توالت، آغل و فضاهای ورودی و حیاط مالکیت اشتراکی دارند.
کل روستا بر روی بر روی تپه ای واقع شده و خانه ها حالتی پلکانی دارند که از شیب زمین پیروی می کنند.این تپه در احاطه مزارعی پلکانی و درختان زیبای نخل و مرکبات قرار گرفته است.کمی دور تر نیز کوههای بلند تر به چشم میرسند ، کوههایی که بلندترینشان 3050 متر ارتفاع دارد، در دل بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور:پناهگاه حیات وحش نایبند که حدود 1500000 هکتار وسعت دارد.
دوستان همراه در کوچه های می گردند و من تلاش دارم که با دوربین خود از این نور طلایی و قرمز طلوع خورشید بیشترین استفاده را ببرم.
حق با سون هدین است ، افسون خاصی دارد این نایبند....
منطقه دیگ رستم نیز روستایی است در ادامه راه به سمت "راور" که فاصله کمی با نایبند دارد.
حوضچه آب گرم طبیعی در دل کویر و در زیر درختان زیبای نخل، این چیزی است که در این روستا منتظر شماست. می توان تنی به آب زد در این دیگ رستم!
جاده را باز می گردیم تا کمی بیش از صد کیلومتر بالاتر به دو راهی می رسیم که به سمت بیر جند می رود.
وارد شده و ادامه میدهیم و 77 کیلومتر دیگر می رانیم تا روستای خور، که در کنار جاده قرار دارد و خندق های اطرافش جاذبه دیگری است برای چشمان حریص ما!

1 comment

• Fotoğraf moo_hj

moo_hj 26.Mar.2016

I have followed this trail  View more

این مسیر واقعا ارزش رانندگی شبانه و از سرما در ماشین لرزیدن بهنگام شب مانی را داشت و صبح دیدن این روستای بسیار زیبا تمام خستگی این مسافت را از تنمان در آورد .