• Fotoğraf جنگل فندقلو -دریاچه سوها

Uploaded 19 Mayıs 2017 Cuma

Recorded Mayıs 2017

676 kere bakıldı , 36 kere indirildi

yer  Namīn, Ardabīl (Iran)

جنگل های فندقلو خط انتهایی جنگ های شمال کشور در مرز گیلان و مازندران اند که در امتداد کوه های البرز از مسیر مرزی گردنه حیران تا محدوده شهرستان اردبیل کشیده شده اند و بیشتر در محدوده نمین واقع اند . فاصله 60-70 کیلومتری این جنگل ها که در حالت کلی جنگل فندقلو نامیده می شوند نام خود را از فراوانی درخت های فندق در این منطقه دارند . بش غربی این جنگل ها به مراتع استان اردبیل و بخش شرقی آن به جنگل های گیلان وصل است . بیشتر درخت ها در سرازیری کوه به سمت گیلان اند مگر در جاهایی محدود که رطوبت دریا مجال یافته تا در جبهه غربی البرز هم درختانی امکان رشد داشته باشند .
این منطقه از نظر اقلیم خاص و متفاوتی که نسبت به جنگل های پایین دست دارد ، مسافران متفاوتی را به سوی خود جلب می کند . هوای خنک ، دریای ابر دایمی ، درختان کوتاه زیبا و مهمتر از همه دشت های پر از گل های بابونه و انواع دیگر گل های وحشی که در خرداد ماه مهمان این منطقه اند دلایلی برای طبیعت گردان است که این منطقه را از دست ندهند .
سفر به فندقلو از اوایل سال جایش را در تقویم گروه محکم کرده بود . تعیین بهترین زمان برای این سفر از موارد متعددی تاثیر گرفت تا در نهایت در روزی که انتخابات ریاست جمهموری بود ( 28 اردیبهشت ) با کنسل شدن برنامه جنگل های ارسباران ، این برنامه یک هفته زودتر از موعد اجرا شد.
مسیری که برای این برنامه در نظر گرفته بودیم مسیری بود کوهستانی و فرعی که با شروع از شهر نمین ، تا تفرجگاه فندقلو در جاده آسفالت ایجاد شده پیش می رفت . پس از آن در جاده خاکی در حاشیه جنگل و گاهی در دل آن ادامه مسیر می داد و در نهایت به آبی بیگلو می رسید . از آبی بیگلو تا دریاچه سوها هم که جاده ای بود که جز 4 کیلومتر انتهایی آن آسفالت بود و راحت قابل تردد .
دریاچه بی نظیر سوها را برای شب مانی در نظر گرفته بودیم . دریاچه ای که در آن همه چیز دست به دست هم می دهد تا بتون بهشت را از نزدیک لمس کرد .
برنامه روز دوم ما شروع از دریاچه سوها و حرکت به سمت جاده گاز و در امتداد آن تا کوته کومه و لوندویل بود که با سوال از محلی ها دریافتیم که جاده را باران شسته است و برای نیسان پشتیبان قابل تردد نیست و با توجه به شرایط گروه ، تصمیم بر استقرار در کنار دریاچه و لذت بردن از آرامش زیبای دریاچه گرفتیم .

موارد حایز اهمیت در این برنامه :
1 طبق معمول و بر اساس سیاست اطلاعات باز گروه ، تمامی اطلاعات مورد نیاز این سفر در این گزارش در دسترس قرار گرفته است . در صورت نیاز به هر نوع اطلاعات دیگر هم می توانید با من در تماس باشید . مهمترین اطلاعات مورد نیاز ، فایل مسیر است که در سایت ویکی لاک قابل دستیابی است .

2 برای سفر به این منطقه با اتوبوس آستارا هماهنگ کرده بودیم . در صورت نیاز می توانید از اتئبئس ایشان برای سفرهای تکی یا دربستی استفاده نمایید .

3 ماشین پشتیبان گروه آقای قبله اهل روستای سوها هستند . ایشان علاوه بر پشتیبالنی تیم با نیسان ، در خصوص هر گونه هماهنگی مورد نیاز در ده می توانند شما را یاری دهند . از آماده نمودن غذای دلخواهتان تا خرید و آماده سازی مایحتاج برای شب مانی در کنار دریاچه و هر آنچه فکر می کنید که می توانید از یک راهنمای خوب محلی انتظار داشته باشید . اگر به سوها سفر کردید این شماره را جهت مواقع مورد نیاز همراه داشته باشید .

4 مسیر انتخاب شده با توجه به تنوعی که داشت بریا دوچرخه سواری بسیار مناسب بود . اگر اهل سفر پیاده هستید این مسیر طولانی خواهد بود . می توانید در دو برنامه مستقل برای سوها و جنگل فندقلو از زیبایی های این دو منظقه استفاده کنید .

5 دریاچه سوها از مسیر اردبیل بسیار در دسترس است . از خود شهر اردبیل با 30 کیلومتر رانندگی که کمتر از 5 کیلومتر آن خاکی است به سوها می رسید . اگر علاقه مند به سفرهای انفرادی هستید می توانید بلیط اتوبوس اردبیل بگیرید و در فلکه نظامی سوار ماشین های خطی سوها شوید. ماشین با 30 هزار تومان ( برای سال 96 ) شما را به دریاچه خواهد رساند .

6 آب در کنار دریاچه فراوان با چشمه ای گوارا . نگران این قلم نباشید .

7 اطراف دریاچه جایی برای نهیه مایحتاج نیست. قهوه خانه کوچکی است که نمی توان روی باز بودن آن حساب کرد . هر چه می خواهید از ده بخرید و بروید .

8 اگر دنبال آرامشید وسط هفته برای این سفر بهتر است . جمعه از ساعت 10 صبح خیل ماشین ها سرازیر می شوند و شلوغ می شود . پنج شنبه بروید و صبح جمعه قبل از شلوغی وارد ادامه برنامه در مقاصد بعدی شوید که دریاچه آرام در ذهنتان مخدوش نشود .