• Fotoğraf مه

Uploaded 01 Nisan 2017 Cumartesi

Recorded Ocak 2015

211 kere bakıldı , 5 kere indirildi

yer  Jānān Lū, East Azerbaijan (Iran)

برنامه در اصل دو روزه در نظر گرفته شده بود .صبح فردا برای رفتم عاشق لو . با نیسانی که مسیرش سمت جلفا بود . اتوبوس را هماهنگ کرده بودم ولی راننده گفته بود برای اطمینان بیشتر یک نفر بیاید و با اتوبوس برگردد تا جا پر نشود تا جانانلو . حدود ساعت 9 بود که به جانانلو رسیدیم . باران کم کم شروع به باریدن کرده بود . از اتوبوس که پیاده شدم باران هم شدید تر شد و فرصت نمی داد تا دوچرخه بچه ها را داخل ماشین بچینیم . دوچرخه ها را بار زدیم و دئوستانمان به راه افتادند . من هم قرار بود از جانانلو با ماشین های گذری به سمت جلفا بروم . باران شدید تر شده بود و راه ها خلوت بود . رخوت هوای بارانی مسافران نوروزی را گرفته بود و کسی بیرون نیامده بود . بعد از دقایقی انتظار اولین نیسان آمد . دوچرخه را پشتش انداختم ولی مسیش بیشتر از 5 کیلومتر نبود . ولی همین 5 کیلومتر کافی بود که در مسیر حرکت قرار بگیرم . سر سه راهی طوطلی که پیاده شدم ، باران آرامتر شده بود و هوا عالی بود . جاده هم خلوت و رویایی . تصمیم گرفتم بجای انتظار در زیر باران به مسیر ادامه دهم تا جایی که ماشین دیگری پیدا شود . دوچرخه را که سوار شدم علی رغم بارش نم نم باران ، تصمیمم برای سوار شدن کم رنگ تر می شد و می خواستم تا خود جلفا ادامه دهم . راه دوری است نسبتا. حدود 160 کیلومتر و سربالایی و پر از پردنه های با شیب بالای 7-8 درصد . با حساب سر انگشتی نشدنی بود ولی تصمیم گرفتم بصورت متناوب دوچرخه سواری کنم و استراحت هایم را سوار ماشین شوم تا بتوانم به موقع برسم . در هوایی رویایی تا عاشق لو رفتم . باران تند تر شده بود و من کمی خیش شده بودم . پانچو را در آردم و مجهز کردم خودمک رو و به مسیر ادامه دادم . کمی جلوتر باز نیسان دیگری با من هممسیر بود و قرار شد مرا تا مرزآباد برساند . این قسمت از عاشق لو تا مرزآباد شاید زیباترین قسمت کناره ارس است . حیفم می آمد با ماشین بروم ولی زیر باران چاره دیگری نبود .

از مرزآباد دوباره شروع کردم دوچرخه رو . باران بند آمده بود و هوا داشت گرم تر می شد . پانچو پلاستیکی بود و با گرمای بدتنم ، رطوبت بارانی که پیش تر روی لباس هایم بود ، بخار می شد و دم کرده بودم . اگرچه باران نبود ولی کندم پانچو را هم تست کردم . لباس های خیس جلوی باد خیلی سرد می شدند . اشتباهم این بود که گذتشته بودم لباس هایم خیس شوند . به همان شکل ادامه دادم . پیچ های پشت سر هم را رد کردم. جلوتر که می رفتم تز رنگ و بوی بهار کاسته می شد و انگار فیلمی از فصل ها را در جهت عکس نگاه می کردم . به نوردوز که رسیدم همه جا کاملا خشک بود . دیداری کوتاه با دو موتورسوار هلندی که از اروپا با موتور آمده بودند و از مسیر ایران راهی آسیای میانه و مغولستان بودند داشتم و بلافاصله مسیر را در پیش گرفتم . در بیشتر قسمت های این مسیر قله کمتال را می توان دید . کوه های سر برافراشته به رودخانه نزدیک تر می شوند و دره رود باریک تر . اینجاها ارس خروشان تر است و راه هم ناهموار تر و یکی بعد از دیگری باید بالا رفت و پایین آمد . باد هم اینجا شدید تر است . باد موافق بود و راحت تر می شد حرکت کرد .

15 کیلومتر مانده به سیه رود دوباره سوار وانت شدم و وانت پیکانی که مسیرش تا جلفا بود . ولی می پگفت سیه رود برای ناهار توقف خواهم کرد . تا سیه رود را سریع آمدیم ولی برای ناهارشان منتظر نشدم . استراحتی کوتاه سر حالم آورده بود و در هوایی که آفتابی بود و خشک به سمت هادیشهر ادامه دادم . سرحال بودم و اصلا احساس خستگی نمی کردم . مسیر هم هموارتر و نرم تر شده بود و تا جایی که سربالایی سه راه مارازا را شروع کردم بدون توقف ادامه دادم .

حدود ساعت 7 بود که به هادیشهر رسیدم. بلافاصله بعد از رسیدن من باران شروع شد و چه بارانی . سفری عالی را اینجا به پایان بردم . تقریبا همین زمان هم دوستانمان به تهران رسیده بودند . تجربه ای فوق العاده و به یادماندنی .

در مورد سفر مغان موارد حایز اهمیت :

1- بلیط را از پیک صبا ترمینال غرب گرفتیم . آقای بوذری 09198113274 . هماهنگی خوی هم انجام داده بودند اصلا در خصوص اتوبوس اذیت نشدیم.

2- برای رفتن به مغان ابتدای سال را انتخاب کنید . بعد از اردیبهشت خداحافظ طبیعت مغان . خیلی گرم می شود .

3- مغان منطقه آبادی است و ده ها پشت سر هم . ولی در داخل محوطه کشت و صنعت در فاصله حدود 40 کیلومتر ، امکان تهیه وسایل محدود است و فقط در شهرک می توانید خرید کنید . صرفا جهت اطلاع

4- اگر دوباره این سفر را تکرار کنم جوری برنامه ریزی می کنم که از اصلاندوز رد نشوم . توصیه هم نمی کنم .

5- در مرز ارس توجه داشته باشید که عکاسی از مرز ممنوع است . پس حداقل جلوی دید ورزبان ها عکاسی نکنید .

6- مرزبانی کلا ارگان بسیار مردم دوستی است . بر خلاف ظاهر خشک و نظامی شان بسیار کمک کننده اند . هرجا کمک و راهنمایی خواستید آنها را از خودتان بدانید .

7- اگر قصد اقامت در منطقه خداآفرین را دارید سه شهر نسبتا بزرگتر عاشق لو – جانالو و خمارلو را انتخاب کنید . خمارلو امکانات بیشتری دارد .

8- اتوبوس برگشت از خدافرین را حتما قبلا تلفنی هماهنگ کنید . این منطقه بن بست است و اتوبوس محدودی دارد . ممکن است اتوبوس گیرتان نیاید و به دردسر بیفتید. این هم شماره دفاتر اتوبوس :

• Fotoğraf مه
در مسیر گاه مه بود و گاه باران . هوا بسیار عالی و دلچسب بود
  • Fotoğraf دورنمای کمتال
دورنمای کمتال

1 comment

• Fotoğraf maryamshirazi

maryamshirazi 14.Şub.2018

کوه های سر به فلک کشیده دو طرف دره و پیچ های این جاده دیدنی است . مخصوصا اگر در فصل بهار مسافر این مسیر باشید