süre  11 saat 59 dakika

Uploaded 02 Haziran 2017 Cuma

Recorded Haziran 2017

437 kere bakıldı , 9 kere indirildi

yer  Mehrabān, East Azerbaijan (Iran)

سبلان سومین قله بلند ایران و یکی از زیباترین هاست . هر ساله از اوایل تابستان موج حضور کوهنوردان بریا صعود به این قله آغاز می شود . مسیر تردد به قله بسیار شناخته شده است . زیبایی های مسیر دره شیروان دره سی و چشم اندازهای منحصر به فردی که در مسیر رسیدن از مشگین شهر به پناهگاه دیده می شود . ولی زیبایی های این منطقه محدود به این مسیر نیست . مسیرهایی که دور از دسترس تر بوده اند ، زیبایی های بکر خود را بیشتر و بهتر حفظ کرده اند. مسیر های فرعی ییلاقات که مسیر تردد محدود عشایر منطقه است راههایی است که می تواند ما را به قلب این زیبایی ها برساند .

برای تعطیلات خرداد 96 برنامه ریزی کردیم تا در دامان سبلان باشیم . نیم دور ، دور این کوه زیبا را در نیمه شمالی آن از مهربان در آذربایجان شرقی که شهر خودمان است تا اردبیل طی کنیم . برای سفر به این منطقه ، تعطیلات خرداد بهترین زمان است . چرا که با توجه به دمای پایین منطقه ، گل ها در خرداد به اوج خود می رسند . بعد از 15 خرداد ، مسیر ورود عشایر به منطقه باز می شود و با چرای مراتع ، زیبایی های آن دیری نخواهد پایید .

مسیر به این شرح برنامه ریزی شد :

روز اول از مهربان تا مشگین شهر از مسیر روستای نرمیق

روز دوم از مشگین شهر به سمت مسیر آب گرم هایی که در نهایت به قینرجه و موئیل منتهی می شود و از مسیر ییلاقات تا شابیل

روز سوم از مسیر سردابه تا اردبیل

روز های اول و دوم برنامه تا حد زیادی سنگین در نظر گرفته شده بود . لذا برای اطمینان از امکان اجرای برنامه ، تیم کوچک و چابکی برای این برنامه تدارک دیده شد . آقایان هادی قربانزاده ، یحیی علی پور ، قهرمان نورانی ، عبدالله مهدوی و آیدین غفارنژاد مهربانی نفرات تیم بودند .

نفرات شب با اتوبوس مهربان حرکت کرده و صبح ساعت 7 در مهربان پیاده شدند . برای عزیمت به مهربان می توانید با اتوبوس های زیر هماهنگی نمایید .

آقای عبدالهی 09125974675

آقای احساسی 09144180150

با آماده سازی دوچرخه ها به سمت روستای برآغوش حرکت کردیم . صبحانه مفصلی در باغ حاج رشید صرف شد :

باقی مانده سیب زمینی هایی را که با نان تازه و کره و پنیر به همراه چای آویشن صرف شده بود لای نان پیچید و به عنوان ذخیره آخرت همراه برداشت . مسیر را ادامه دادیم . از مهربان به سمت نرمیق حدود 15 کیلومتر مسیر آسفالته با شیب سربالایی ملایم است . بعد از اینکه وارد مسیر فرعی خاکی شدیم ، شیب مسیر هم افزایش می یابد . اطراف مسیر تا روستای صومعه ، زمین هایی بود که به نظر می رسید خشکسالی تاثیر قابل توجهی روی آنها داشته و بسیاری از کشت ها وضعیت جالبی نداشتند .

مزارع مسیر مهربان تا برآغوش
وارد سربالایی خاکی شدیم . اینجا زمین خشک تر بود . مسیر بسیار خوب بود و در نتیجه تلاش هایی که اخیرا برای بهبود این مسیر انجام شده است ، مسیر یکدست و صاف و نسبتا عریضی تا سه راهی نرمیق ساخته اند . بعضی جاها سربالایی ها ناگزیرمان می کرد که دوچرخه را دست بگیریم ولی در مجموع ، تیم روان بود و خوب پیش می رفت . با بالا رفتن ارتفاع وضعیت گیاهان هم بهتر می شد . مسیر تا سه راهی نرمیق هیچ خروجی ای ندارد . ولی به جایی می رسد که 4 راه از آن منشعب می شود . راه میانی که پیچ در پیچ در سینه کش کوه بالا می رود مسیر درست ماست . این مسیر نسبت به سایر مسیرها کم تردد تر است و ممکن است یافتن مسیر در اینجا مشکل باشد .

شروع جاده خاکی
شروع جاده خاکی- هم تابلو دارد و هم از اهالی محل می توانید آدرس روستای نرمیق را بگیرید .
این همان جایی است که مسیرها جدا می شود . مسیر میانی که بالای کوه میرود انتخاب ماست و ما را به مشگین شهر خواهد رسانید .
بعد از سه راهی ، چشمه آبی است که می توان قمقمه ها را پر کرد . جلوتر چند جای دیگر هم آب هست و بعلاوه اینکه عشایر در این مسیر زیادند . می تان از آنها هم آب گرفت . ولی احتیاط شرط عقل است . در مسیر همانطور که گفتیم چادرهای عشایر زیادند و هر چادری چندین سگ دارد . معمولا سگ ها نا آرامند و برخورد نامناسب می تواند حادثه ساز باشد . بنابر این سعی می کنیم از کنار چادرها به آرامی عبور کنیم و با شنیدن صدای سگ ، از دوچرخه پیاده شده و دوچرخه ها را دست بگیریم .

این ییلاق پر از گل های آویشن و گون است . الان بهترین فصلش است و بوته های گون پر از گل اند و فضا پر از گله گله گل های بنفش و یاسی در محیطی سبز است .

اینجا پر گل های گون و آویشن است .
هوا تا اینجای مسیر آفتابی بود . از دو ابرهایی دیده می شوند و هوا نسبتا خنک تر شده است . بعد از سربالایی بزرگ تقریبا در خط الراسی هموار پیش می رویم . از کنار چندین چادر عبور می کنیم . دشت هایی پر از گل های زید و یخچال هایی که هنوز یادگار برف زمستان گذشته را نگه داشته اند در بین مسیر کم نیستند . به جایی می رسیم که تیغه کوه ، حد فاصل بین منطقه مهربان و منطقه مشگین شهر است . قبل از این تیغه چشمه آبی هم هست . نم نم بارانی میزند . ترجیح می دهیم راهمان را ادامه دهیم . از تیغه که رد می شویم هنوز 100 متر پاین نرفته ایم که تگرگی وحشی گریبانمان را می گیرد . فقط آنقدر فرصت می کنیم که زیر اندازمان را باز کنیم و روی سرمان بگیریم تا از آسب احتمالی برخورد دانه های تگرگ در امان باشیم . بادگیرهای نازکی که برای مقابله با نم نم باران دقایقی پیش به تن کرده ایم در برابر سرمایی که یکباره محیط را در بر می گیرد کارساز نیست و بارش سریع تگرگ ، این امکان را نمی دهد که لباس مناسبی بیابیم . تا زمان اتمام تگرگ در همان شرایط منتظر می مانیم . بعد از حدود یک ربع ، تگرگ در شرایطی تمام می شود که تمام بدنمان خیس است و دما بسیار کاهش یافته . سوزش دستانمان ترکیبی از سوزش محل برخورد دانه های تگرد و سوزش ناشی از سرمای هوا روی پوست خیسمان است .

دشت گل های زرد و یخچال ها

بلافاصله چادر را برپا می کنیم و با اجاق گاز کوچک آقا هادی ، سعی می کنیم لباسهایمان را خشک کنیم و گرمای از دست رفته بدن را بازیابی کنیم. داخل چادر بخار می گیرد ولی بیون همچنان سرد است . اگرچه بودن در گرمای چادر لذت بخش است ولی زمان کم داریم و ترجیح می دهیم ادامه مسیر دهیم . پایین دست ها باران باریده و زمین گل آلود شده . این مسیر در قسمت بعد از تیغه میانی ، جایی که به سمت مشگین شهر سرازیر می شویم ، هم سنگلاخی است و زیر سازی خوب مانند نیمه مهربان ندارد و هم شیب تندتری دارد . گل آلود شدن مسیر هم مزید بر علت شده است تا رکابزنی در این مسیر آسان نباشد . ولی چشم انداز دشت سرسبز و زیبای مشگین شهر به همراه جنگل های پراکنده ای که در دامن کوه ها دیده می شود بسیار دیدنی و قابل تحسین است . در انتهای سرازیری خاکی به روستای انزان میرسیم که اولین روستای منطقه مشگین شهر از این مسیر است . بعد از این جاده آسفالته است و حدود 25 کیلومتر تا خود مشگین شهر فاصله داریم . ادامه مسیر تا مشگین شهر را در جاده و در زیر نم نم باران ادامه می دهیم . به مشگین شهر که می رسیم هوا تاریک شده است . مردم با آستین کوتاه در خیابان تردد می کندد ولی ما هنوز سرمای تگرگ را در جانمان داریم و هر چه داریم بر تن کرده ایم و باز سردمان است . جایی برای ماندن اجاره می کنیم تا صبح فردا به مسیرمان ادامه دهیم . اجاده سوییت ها در مشگین شهر بسیار پایین است . ما آپارتمانی را به قیمت 50 تومن برای 5 نفر گرفتیم که عالی بود . علی رغم تعجب صاحب خانه درخواست کردیم بخاری را هم روشن کند و کرد .