Zorluk seviyesi   Çok zor

Uploaded 18 Mayıs 2018 Cuma

Recorded Mayıs 2018

20 kere bakıldı , 3 kere indirildi

yer  Mehrabān, East Azerbaijan (Iran)

سفر ده روزه ای را از دامنه های سبلان تا البرز مرکزی آغاز کرده ایم . امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت اولین روز این سفر انجام شد . دوستانی از کشورهای چک و اسلواکی همراه ما در این سفر هستند . دیروز وارد کشور شدند و با اتوبوس راهی مهربان شدیم . مسیر روز اول برای رسیدن از مهربان به آبگرم قینرجه در نظر گرفته شده بود . از مهربان استارت کردیم و با همراهی خودروی پشتیبان تا بلندی های اوغلان داغی تا ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر بالا رفتیم . دامنه های شرقی این کوه پر بود از برف چاله های عظیم که مسیر تردد را بسته بودند . به ناچار خودرو را از مسیر نرمیق به مقصد فرستادیم و ادامه راه را با گذر از روی بر توده های برف انباشته ادامه دادیم. در جاهایی برف با ارتفاع بیش از ۱۰ متر انباشته شده بود و برای گذر از مسیر ، در مسیری طولانی تر می بایست برف چال را دور می زدیم و یا شیب تند دیواره را سر می خوردیم که هر دو را به کرات امتحان کردیم . جلوتر جاهایی بود که علی رغم ارتفاع کمتر نسبت به قله اوغلان داغی ، به علت برف گیر بودن و عدم امکان ذوب آن کلا پوشیده از برف بود . امسال با توجه به عدم بارش برف زمستانی و بارش بسیار خوب باران بهاری ( که باعث ذوب برفها می شود ) اصلا انتظار چنین صحنه ای را نداشتیم . راه ها قابل گذر بود و با رد شدن از برف ها وارد دره هایی پر آب و سبز و فوق العاده زیبا شدیم . منطقه غربی سبلان پر آب ترین و زیباترین منطقه اطراف سبلان است که البته صعب العبورتر است و به دلیل سرمای آن در ماه های محدودتری مورد استفاده عشایر قرار می گیرد . مسیرمان در گذر از این دره ها تا خود آبگرم ادامه داشت . در کل مسیری با حدود ۸۵ کیلومتر مسافت و بیش از ۲۸۰۰ متر کسب ارتفاع مسیری بود که برای این سفر داشتیم . دشوارتر از هر مسیر دیگری که تاکنون رکاب زده بودم که صرفا در شرایط مساعد محیطی امیدوار به انجام آن بودیم . بعد از گذر از آخرین دره به سمت آخرین سربالایی مسیر اوج گرفتیم . باران های شدید امسال جاده را شسته بود . اگرچه در همه جای مسیر نشانه های اثرات بارش مثل آب بر شدن راه و ورود سنگ های ریز و درشت به جاده را داشتیم ولی در این قسمت که هنوز تردد عشایر در آن شروع نشده بود بیشتر محسوس و ملموس بود . سرد شدن تدریجی هوا و باد سوزناکی که با گذر از یخچال های اطراف جلوی حرکتمان را سد می کرد همراه با غروب آفتاب ، حرکتمان را کند تر می کرد . چیزی به تاریکی هوا نمانده بود که دوستانی از مشگین شهر را در مسیر دیدیم . از برف گیر بودن مسیر و احتمال وجود تعداد بیشتری از یخچال ها
در ادامه مسیر گفتند و پیشنهاد دادند به هیچ‌وجه مسیر در تاریکی طی نشود . بعد از مشورتی کوتاه تصمیم گرفتیم از رکابزنی ۱۲ کیلومتر پایانی مسیر منصرف شویم . با راهنمایی دوستان مشگین شهری جیپ سوار ، تا اولین اوبا ( چادر عشایری ) رکاب زدیم . جاده های سنگلاخی و پر از رد برش آب در روز روشن هم بسیار دشوار و انرژی گیر بود . در تاریکی هوا که جای خود دارد .
در اوبا صحبت کردیم تا ما را با نیسانشان تا قینرجه برسانند . به علت شرایط مسیر می بایست از مسیر جایگزین که تا مشگین شهر بالا رفته و دوباره تا قینرجه بالا می آمد ما را جابجا می کردند . بعد از پذیرایی به صرف چای و نان و پنیر که چقدر در آن شرایط عالی و دلچسب بود با نیسان و با همراهی دوستان جیپ سوار راهی قینرجه شدیم . مهران ، از جیپ سوارها که خودش هم دوچرخه سوار و مربی دوچرخه است برایمان محل اقامت را هم هماهنگ کرد . قینرجه که رسیدیم ساعت حدود ۱ شب بود . روزی بسیار بسیار سنگین داشتیم و به جرات سنگین ترین رکابزنی ای که تابحال داشته ام . با ۲۴۰۰ متر کسب ارتفاع و ۷۵ کیلومتر رکابزنی در مسیری که ذکرش رفت . آماده می شویم برای روز دوم سفر از قینرجه تا شابیل .
پ.ن ۱:
برای تعطیلات خرداد این برنامه در مسیرهایی محدود تر برای تعداد بیشتری از همراهان گردنه مه آلود تدارک شده بود که با شرایط یاد شده اصلا مناسب دوستانی با تجربه کمتر نیست و احتمال جایگزینی با مسیرهایی دیگر و یا کنسلی وجود دارد .
پ.ن۲: سوییت عالی بود ولی آبگرم قینرجه براه نبود 😔.
پ.ن.۳: همراهان خارجی واقعا دوچرخه سواران قهاری اند . با تجربه و توانمند . برایمان کلاس درس هم هست .