Moving time  3 saat 46 dakika

Uploaded 20 Mayıs 2018 Pazar

Recorded Mayıs 2018

149 kere bakıldı , 9 kere indirildi

yer  Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

شب دوم را در کانکس های شابیل ماندیم . بعد از آبگرم ، خواب راحتی داشتیم . هوای نیمه شب سرد بود . ولی آسمان بسیار صاف و پر ستاره بود . در این موقع از سال که هوا هنوز گرم نشده و هم به دلیل ماه رمضان ، هنوز فصل مسافرت ها به این منطقه شروع نشده و شابیل خلوت خلوت است . حتی دکه های کباب هم برپا نشده اند . نوری نبود و راحت می شد آسمان پر ستاره را تماشا کرد .
صبح خیلی زود ، لوکاس را دیدم که در آم سرما بیرون لباس عوض کرد و رفت . پسر قد بلند خجالتی ، همیشه دور از تیم بود . دوست داشت از بلندی های مشرف به مسیر بالا برود و از آن بالا تماشا کند و یا عکس بگیرد .. از پایین می دیدیم که تا جایی که دیگر سخت دیده می شد دامنه کوه را بالا رفت و مشغول عکاسی شد . ما هم کم کم بیدار شدیم و بساط صبحانه را براه کردیم . اطراف کانکس ها آویشن پر بود و دم نوش آویشنی که آماده کردم به اندازه چای یا بیشتر برای چک ها جذاب بود . برای خودمان هم خوب بود چون شب سرد خطر سرما خوردگی را در پی داشت .
ساعت حدود 8 بود که راهی شدیم . از شابیل به سمت قوتور سویی ، جاده آسفالته را سرازیر شدیم و از آنجا سربالایی خاکی اول مسیر را ادامه دادیم . دوستانی که گزارش سال قبل از این مسیر را مطالعه کرده اند می دانند که در این قسمت ، فقط ابتدای مسیر سربالایی است و بقیه مسیر سرازیر است تا سردابه و اردبیل .
بین شابیل و قوتور سویی ، جاده آسفالته ، دره ای را دور می زند که پر از گل های زرد است . اینجا دشت گل های زرد کم نیست . هرجا را نگاه می کنی بزرگ و کوچک از این گله گله گلهای زرد می توانی ببینی ولی بعضی جاها خاص ترند بخاطر ویوی زیباترشان . اینجا جایی است که سبلان را تمام قد در پشت سر داری و صبح ها عکس های زیبایی می شود اینجا گرفت .
سربالایی به سمت سردابه را هم که می روی باز دره پر از گل است . البته اینجا دیگر از دره فاصله داریم و فقط زیبایی گل ها را از دور تحسین می کنیم . از گردنه که سرازیر می شویم دنیا رنگ دیگرش را هم رو می کند . مرداب های مسیر که سال قبل نمه آبی داشتند پز از آبند . مثل نگین فیروزه به دامن کوه های پر گل چسبیده اند و از آن بالا خیلی زیبا دیده می شوند . نزدیک تر که می شویم دو طرف مسیر باز گل است . علاوه بر گل های زرد ، بابونه و انواع گل های دیگر از همه رنگ را می توان دید . عشایر هنوز کامل مستقر نشده اند و فقط بعضی جاها می توان چادرهای عشایر را دید . در کنار یکی از چادرها ، درمیان گل ها استراحتی می کنیم . صاحب چادر می شناسدمان . می گوید همانی نیستید که سال قبل هم آمدید و .... . کامل بیاد دارد . حال و احوالی می کنیم . می گوید امسال خیلی خوب بوده . باران خوب باریده و مراتع همه سبز اند .
جلوتر کنار مرداب ، چک ها ایستاده اند . ساکت . به صدای قورباغه های مرداب که سمفونی راه انداخته اند گوش می دهند . ما که می رسیم ما را هم به سکوت دعوت می کنند . هر کدام گوشه ای می نشینیم و خستگی در می کنیم . مرداب بسیار زیباست . این مرداب فصلی است و. شاید تا دو ماه دیگر اثری از آن نماند . ولی الان که هست منشا حیات است برای حیوانات و بریا گل های زیبایی که در حاشیه آن رسته اند .
بارش باران شروع می شود .. من لنت ترمزهایم به صدا افتاده اند . روزهای قبل سرازیری های شدیدی داشتیم و حسابی لنت خورده اند . تا جایی می روم . باران شدت می گیرد . ترمزهایم قابل اطمینان نیستند . سوار نیسانی گذری می شودم و از کنار دوستانمان که زیر باران از هوای بهاری لذت می برند رد می شوم و تا سردابه می روم . ماشین را زودتر فرستاده ایم که آنجا منتظرمان باشد . باران همچنان می بارد . همه که می رسند در قهوه خانه ای جمع می شویم و خودمان را به صرف کباب مهمان می کنیم . سردابه قهوه خانه و قصابی و کبابی زیاد دارد . ارزان و مطمئن . ماه رمضان است و خلوت اند ولی بعد ماه مبارک غلغله می شود اینجا . .
بعد از ظهر باران بند می آید . تصمیم می گیریم تا اردبیل ادامه دهیم . برای جا تماس می گیریم و جای مناسب نمی یابیم . تصمیم بر کمپ در کنار دریاچه شورابیل است . شب خوبی را در اردبیل داشتیم . مخصوصا امین و سامان از دوستان اردبیلی که شب را مهمانمان شدند و با صحبت های شیرینشان شبمان را ساختند .
پی نوشت :
1- مسیر سردابه از کمی قبل از سردابه تا خود اردبیل آسفالت است .
2- سردابه دو مجتمع آبگرم خوب دارد . بریا ما امکان استفاده فراهم نشد .
3- خاکی این مسیر بهتر از روزهای قبل است و حتی با سواری ها هم م یتوان آن را طی نمود .