Zorluk seviyesi   Zor

2,3
4,6

2474 kere bakıldı , 72 kere indirildi

yer  Lālūn, Tehrān (Iran)

صبح زود روز جمعه 31 خرداد با عبور از بزرگراه ارتش ، گردنه قوچک و پایین آمدن از پیچهای لشگرک به سمت چپ پیچیده و راهی منطقه رودبار قصران می شویم. .پس از عبور از زرد بند و اوشان و رسیدن به فشم در میدانی که در مرکز شهر فشم قرار دارد به سمت راست پیچیده و پس از عبور از منطقه حسندر و طی 8 کیلومتر به زایگان میرسیم. خروجی که در سمت چپ جاده وجود داردپس از طی 2.6 کیلومتر ما را به روستای لالون می رساند . در نزدیکی میدان پارک می کنیم و کوله ها برداشته کم کم اماده حرکت می شویم . ارتفاع 2400 متر است.ساعت 6 صبح است که با عبور از کوچه باغ های ده که البته اکنون ویلا های مدرن و زیبایی را به خود دیده ، به کنار رودخانه می رسیم.بعضی ها با ماشین تا اینجا امده اند که البته جاده خیلی هم خراب نبود.
به هر حال وارد پاکوبی می شویم که از کنار رود می گذرد.پاکوبی که در این فصل شما را از بهشتی سرسبز و با بوی انواع گیاهان معطر به خصوص گل پر عبور می دهد و از میان دره به ارتفاعات بالاتر می برد.
حدود 2.5 کیلومتر بعد از نقطه شروع به ابتدای تنگه ای می رسیم. حالا دیگر مجبوریم که چندین مرتبه از آب عبور کنیم، خوشبختانه پیش بینی های لازم انجام شده بود و کفش مناسبی به پا داشتیم. پس از چندین مرتبه عبور کفش های کوهنوردی را به پا کردیم و پاکوب را ادامه دادیم . حالا دیگر لالون در پس مسیر دیده نمی شود . دره را ادامه می دهیم و کم کم ارتفاع زیاد می کنیم. حدود 3 کیلومتر بعد از ورودی تنگه به چشمه تلخاب می رسیم، ارتفاع حدود 3080 متر است. کمی استراحت و ادامه مسیر تا حدود یک کیلومتر بعد آبشار لالون را در ارتفاع 3330 متری می بینیم.
از دوستان گروه کوه نوردی همت شمیران که روز قبل حرکت کرده بودند و ما موفق به همراهی ایشان نشده بودیم دوستی به دلیل مشکل کمردردش در کنار آبشار چادر زده و شب مانی کرده بود. صبحانه را در کنار ایشان صرف کرده و به راه می افتیم. طی 1700 متر مسیر پر شیب که البته بصورت زیگزاگ طی می شود ما را به بالای گردنه ورزآب می رساند.اینجا دیگر دشت زیبای اسب چال و قله های برج و خلنو هستند که چشم ها را به خود جلب می کنند. پس از کمی استراحت که البته بهتر است خواب عمیق نامیده شود ( شب قبل متاسفانه خواب درستی نداشتیم.) طی مسیر 1250 متر باقی مانده که زیر قله شیب بیشتری پیدا می کند ما را به قله زیبای برج می رساند،قله ای با 4270 متر ارتفاع. اکنون یک طرف دره ای را می بینیم که از آن بالا آمده ایم و انتهایش به لالون می رسد، طرف دیگر ابتدا تیغه های ژاندارک و بعد قله خلنو که در دسترس هستند و لی امروز از صعود به آن صرفنظر می کنیم. آنطرف تر هم دریاچه خلنو و دورتر قله های کمانکوه و البته شاهزاده کج گردن( آزاد کوه)، همو که ابهتش دیدنی است.
بعد ازعکاسی ، صرف کمی غذا و خوش و بش با کوهنوردان اصفهانی که در قله آنها را دیدیم و لذت بردن از شنیدن شوخی هایی با لهجه شیرین اصفهانی ، راه برگشت را در پیش می گیریم( کل مسیر تا قله 9150 متر بود.). کمی سر درد داریم که ناشی از کم خوابی شب قبل و زیاد بودن ارتفاع است . ارتفاعی که چند وقت بود عادتش را نداشتیم. روی گردنه به کوهنوردان گروه تهران بر می خوریم . آنها از صعود خلنو باز می گردند.به هر حال مسیر بسیار زیبای دره را طی میکنیم ، دره ای که گله های پر تعداد گوسفند و سگ های گله ای مراقب دارد. از بهشت قبل از لالون نیز عبور کرده و به ده میرسیم . حالا دیگر هوا رو به تاریکی دارد. ماشین را سوار شده و برگشت به تهران را آغاز می کنیم.ترافیک سنگین جاده فشم به ما یاد آور میشود که دیگر به تمدن شهری باز گشته ایم....
  • Fotoğraf ابتدای تنگه

1 comment

• Fotoğraf moo_hj

moo_hj 19.Eki.2013

I have followed this trail  View more

داوود مسیری که زدی عالی بود
    این مسیر زیبا حیف است یک روزه و پر فشار انجام شود .