2,6
5,2

2973 kere bakıldı , 29 kere indirildi

yer  Allāh Ḩaqq, East Azarbaijan (Iran)

Boz gush summit is the third high summit in Azerbayjan and located in bozgush chain in the south west of sabalan (4888) and south of sarab, our group rout was managed via Mr Meshkabadi (مشک آبادی) and leading of Mr Eskandarzade ( فرج اسکندرزاد) June 2013 , from bostanabad, sarab, Asbfroushan and at last we arrived abgarm of Alhag (mineral hot water) . this is the start point, we took left and followed as the map, until shelter, then from right continued to summit (with 3300 high), infact you have to hike at least 1100 meters high and this is over for one day , we spend 4 hours, but coming back we choose right crine. for descent this way is so short but difficult ,normally you need 8-10 hours for round trip, considering resting in summit. remember that before June never try to climbing , you need enough light during day and it is better 2 hours before sunset arrive abgarm,

Inside photos see the map of tracking from north of summit and from Abgarm

برنامه هفتگی گروه صعود به بزقوش از مسیر ده اسبفروشان و آبگرم الهحقی بود

بزقوش نام یک رشته‌کوه کوچک با امتداد شرقی-غربی در جنوب سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است. این رشته‌کوه در میان دو رود تلخه‌رود و شهری‌چای قرار گرفته و در میان شهرهای سراب، بستان‌آباد، هشترود، میانه، گیوی و نیر قرار گرفته است.
بوزقوش شامل کوههایی با شیب ملایم و از سنگهای حاصل از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوههای آتشفشانی سبلان و سهند است. حاوی معادن کشف نشده ای از مس است و وجود دانه‌های پیریت در این سنگها اهالی را به یاد طلا می اندازد. از نظر زمین‌شناسی این کوه‌ها خاستگاه کوهه‌ای دارند. دو قله به بلندی ۳۳۰۲ متر و ۳۱۰۰ متر در آن قرار دارد.
رشته كوه عظيم بوزقوش ، فرزند ساوالان است و عامل پيوند شهرهاي ميانه ، سراب و بستان آباد مي باشد. بوزقوش سرحد مرزی میانه وسراب است بطوریکه خط الراس این رشته کوه مرز شهرستانهای میانه وسراب را تشکیل می دهد ، طول آن 133 كيلومتر است كه نزديك به 50 كيلومتر آن در منطقة ميانه قرار دارد. در عرض متوسط 18 کیلومتر و به مختصات 47/00 طول غربی شروع و تا امتداد 48/00 طول شرقی و در عرض جغرافیایی 37/56 عرض شمالی و 37/56 عرض جنوبی گسترده شده و جهت آن غربی-شرقی می باشد در اين رشته كوه ، دهها قله سر به فلك كشيده با ارتفاع بيش از 3000 وجود دارد. بلندترين قلة آن بنام ساريمساقلي يا آغ داغ به ارتفاع3307 متر در ناحية شرقي سراب و شمال میانه قرار دارد ، و ارتفاع آن رفته رفته در غرب كمتر مي شود و دومين قله آن قيسير داغ به ارتفاع 3170 متر در حوزه ميانه و 2450 متر در شيشك داغ مي رسد تمامی قله های مذکور از سمت میانه و سراب قابل صعود می باشند و خط الراس زیبای این رشته کوه در یک برنامه 4 روزه قابل اجراست .
مهمترین و بلندترین قله آن ، قله آغ داغ از مسیرهاي مختلف صعود مي گردد از جمله مسير هاي زير :
1- مسیر اول از روستاهای بافتان و ابرقان شروع شده و از نقاطی مثل قارقا و قوشچي ، چیچکلی چوخورو، گورگور به سمت انتهای کوه کشیده می شود
2- مسیر دوم نیزاز طریق روستای اسوشان و با گذشتن از تاجیار کورپوسو و ایستی سو به پناهگاه کوهنوردان می رسد و از آنجا نیز به سوی بالای کوه کشیده می شود. و تنها مسيري است كه داراي پناهگاه مي باشد .
3- مسیر سوم از تورکمان چای – ورزقان که در جنوب بوزقوش قرار دارد شروع می شود. و خود مسيرهاي فرعي زيباي متعددي را شامل مي شود از جمله : خط الراس بيز داغي و دره زيباي قميشلي و چيچكلي گولو
مسير هاي اول و دوم از جبهه شمالي و از شهرستان سراب و مسير سوم از جبهه جنوبي بوزقوش و شهرستان ميانه ، بخش توركمانچاي و روستاي ورزقان مي باشد . اخيرا چند سالي مي باشد كه همايش كوهنوردي توسط هيئت كوهنوردي شهرستان سراب با حضور كوهنوردان منطقه شمالغرب كشور از مسير دوم اجرا مي گردد و بدليل فاصله طولاني پاي كوه از سمت ميانه و نبودن جانپناه در مسير سوم ، كمترتوجهي به اين مسير زيبا شده است .
بزُقوش نام یک رشته‌کوه کوچک با امتداد شرقی-غربی در جنوب سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است. این رشته ‌کوه در میان دو رود تلخه‌رود و شهری‌چای قرار گرفته و در میان شهرهای سراب، بستان‌آباد، هشترود، میانه، گیوی و نیر قرار گرفته است. نام قدیمی تر از کوه گچی قیران یا بزکش بوده که در ترجمه به فارسی اشتباها بزقوش نام گذاری شده است.
بزقوش شامل کوههایی با شیب ملایم و از سنگهای حاصل از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوههای آتشفشانی سبلان و سهند است.

دو قله به بلندی ۳۳۰۶ متر و ۳۱۰۰ متر در آن قرار دارد. ابتدای صعود این قله روستای اسب فروشان است. روستاي اسب‌فروشان از توابع بخش مرکزي شهرستان سراب، با مختصات جغرافيايي 47 درجه و 28 دقيقه طول شرقي و 37 درجه و 49 دقيقه عرض شمالي، در فاصله 13 کيلومتري جنوب غربي سراب واقع شده است. اين روستا، از طرف شمال به روستاي سرانسر از جنوب شرقي به روستاي صومعه حق، از شرق به روستاي هريس و از طرف غرب به سردها محدود مي‌شود. ارتفاع روستا از سطح دريا 1709 متر است.
بهترین فصل برای اجرای برنامه ماههای خرداد و تیر تا اواسط مرداد ماه می باشد . صعود زمستانی نیز از مسیر تابستان انجام می گیرد .
این قله از دو مسیر صعود میگردد
الف – مسیر جنوبی به مبدا صعود از روستای ورنکش که برای کوهنوردان سهلترین راه از طریق میانه می باشد .
ب – مسیر شمالی به مبدا صعود از روستای اسب فروشان ( اسبی سی ) که ما به شرح آن می پردازیم :
برای رسیدن به اسب فروشان بایستی ابتدا از ترمینال تبریز به سراب رفت فاصله این دو از یکدیگر 130 کیلومتر بوده و جاده آن آسفالت می باشد . پس از طی زمانی در حدو 5/2 ساعت به شهرستان سراب می رسیم از اینجا به دو طریق می توانیم به مبدا صعود برویم . اولین مسیر از پمپ بنزین شهرستان سراب آغاز و پس از طی حدود 30 کیلومتر جاده خاکی و با عبور از روستاهای هولیق و هریس نهایتاً به روستای اسب فروشان می رسیم . برای رسیدن به مبدا صعود از این مسیر حدود 45 دقیقه در راه خواهیم بود . دومین مسیر از پل مرکزی سراب شروع و پس از طی حدود 30 کیلومتر جاده آسفالته و با عبور از روستای انور آب و قشلاق به روستای اسب فروشان منتهی خواهد شد . مینی بوسها و سرویسهای محلی این مسیر را نیم ساعته طی می کنند . پس از رسیدن به مبدا صعود راهپیمائی ما آغاز میشود . بیرون از روستا جاده دو شاخه میشود جاده سمت راست به آبگرم بویوک سوئی و سمت چپ که مسیر مورد نظر ماست به آبگرم الله حقی منتهی خواهد شد . البته وسایل نقلیه برای رفتن به آبگرم های فوق الذکر وجود دارد ولی ما ترجیح می دهیم که این مسیر را پیاده تا آبگرم الله حقی طی کنیم . پس از حدود 30 دقیقه راهپیمائی به آبگرم الله حقی می رسیم . این آبگرم در منتهی الیه دامنه شمالی منطقه قرار گرفته است . قهوه خانه ای نیز در این محل وجود دارد که می توان شب را در آن سپری ساخت . همچنین کنار قهوه خانه و در سمت غرب آن محل صاف و مسطحی در کنار درختان زردآلو و بید وجود دارد که در صورت تمایل محل اقامت ما خواهد بود . صبح روز بعد قبل از طلوع آفتاب با کوله قله آبگرم را به مقصد دست یابی به قله بزغوش ترک می کنیم . مسیر ما در جهت جنوب و در کنار درختان زردآلو روی خط الراس ادامه می یابد تا اینکه بعد از طی حدود 45 دقیقه به اولین چشمه آب موسوم به سویوخ بولاخ ( چشمه سرد ) خواهیم رسید . مسیر را همچنان در همان جهت و در روی خط الراس ادامه داده و پس از عبور از گوسفند سراهای منطقه و طی زمانی حدود 2 ساعت و 15 دقیقه به محلی خواهیم رسید که راهی مالرو در سمت راست ( غرب ) خودنمائی خواهد کرد که مسر مورد نظر ما همان است . اخیراً در این مکان پناهگاهی احداث گردیده است . چشمه های متعدد و برفچالهای ماندگار از فصل بهار و اوایل تابستان و همچنین گوسفند سراهای موجود علامت راهنمای خوبی برای ما خواهد بود . پس از استراحتی کوتاه وپر کردن ظروف آب مسیر را این بار در جهت غرب ادامه داده و پس از 45 دقیقه دیگر به قله بزغوش صعود می نمائیم . بنابر این کل زمان صعود از آب گرم تا قله به طور متوسط 4 ساعت طول می کشد . از فراز قله در دور دستها و در صورت صاف بودن هوا روستاها و مناطق ذکر شده در طول راه شهرستان سراب و قله 4811 متری سبلان و هرم کسری در سمت شمال مشاهده می شود . مسیر برگشت همان مسیر صعود خواهد بود و تا آبگرم حدود 2 ساعت طول می کشد .
آبگرم معدني اسب‌فروشان در فاصله 4 کيلومتري شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. اين آب گرم بين 35 تا 75 درجه‌ي سانتي‌گراد حرارت دارد. از اطراف روستا رودخانه‌هاي متعددي عبور مي‌کنند که از جمله آن‌ها مي‌توان به آجي‌چاي، تاجيار، پسلر و مهين چاي اشاره نمود.
آب گرم اسب‌فروشان خواص درماني زيادي دارد که براي پادرد، كمردرد و درد مفاسل مفيد است و به همين منظور، براي استفاده از آب آن، استخري ساخته شده است.

آب مصرفي مردم و زمين‌هاي زراعي روستا از چشمه‌هاي جوشان کوه بزقوش تأمين مي‌شود. آب و هواي روستاي اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاييز و زمستان بسيار سرد است. روستا اقليمي سردسير دارد و ميزان بارندگي ساليانه آن در حدود 450 ميلي‌متر است. پيرامون منطقه آبگرم روستاي اسب‌فروشان، در زمان وليعهدي عباس ميرزا، محل تفريح و شکارگاه رجال حکومت ايالتي آذربايجان بوده است. در فصل شکار، محلي براي خريد و فروش اسب ايجاد شده بود که به مرور از ييلاق شکارگاهي و محل اسب‌فروشي به روستايي با اسکان دايمي تبديل گرديد که امروزه به روستاي اسب‌فروشان معروف است.
در شرق روستا، تپه‌اي معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌هاي باستاني آذربايجان منسوب است و اشياء قديمي زيادي در آن يافت شده است. ظاهراً، هسته اوليه روستا بر روي آن تپه و در کنار آتشکده استقرار يافته بود که در دوره‌هاي بعدي و به دلايل نامعلومي از بين رفته است.
در اين منطقه‌ي بكر كوهستاني، مكان‌هايي براي اسكان و برپايي چادر وجود دارد كه محل مناسبي براي آرامش مسافران و گردشگران خسته از زندگي شهري است.
پوشش آلاله و لاله‌هاي رنگارنگ و همچنين گياهاني مانند گل گاوزبان، مرزه كوهي، كاكوتي، شيرين بيان و بلاغ اوتي با خواص دارويي، روح هر گردشگر تازه‌واردي را نوازش مي‌دهد.
سالانه گردشگران داخلي و خارجي و كوه‌نورداني از سراسر كشور در فصول مختلف سال براي گذراندن ساعاتي در طبيعت و استفاده از آب‌هاي معدني اين منطقه، به اين مكان زيبا سفر مي‌كنند.

for more and visiting our gallery go our web: www.gkazar.ir, or click VIEW MORE, below