süre  4 saat 17 dakika

3,2
6,3

2761 kere bakıldı , 57 kere indirildi

yer  Māng Lāt, Kermānshāh (Iran)

در ميان قللي كه در استان كرمانشاه وجود دارد تعدادي هستند كه صعود به آنها بايد بصورت فني انجام گيرد كه از اين قلل مي توان به بيستون ، سه كل ، زنهان ، قته چرمي ، خرامان و... اشاره كرد و در اين بين قله قته چرمي يكي از اين قلل فني محسوب مي گردد كه راه دسترسي به آن تاحدودي مشكل و بخصوص در انتهاي مسير در نزديكي هاي قله صعب العبور است

از لحاظ موقعيت اين قله در هفت كيلومتري شمال شرق شهر كرمانشاه قرار گرفته و از شرق به قله اصلي كوه پراو يعني شيخ علي خان از غرب به تنگه كنشت ، از شمال به كوه خرامان ودره تیراندازه و از جنوب به تنگه مانگ هلات و قله خاتون بان محدود ميگردد. قله قته چرمي با ارتفاع 3355 متر بخشي از خط الراس كوه پراو را در بر مي گيرد.از داخل شهر كرمانشاه كه به كوه پراو بنگرديد با كمي دقت خط الراس اين كوه ، كه از چپ به راست شامل قله هاي خرامان ، قته چرمي ، شيخ علي خان ، نمازگاه و شودالان است به شكل انساني خوابيده بنظر مي رسد كه قله قته چرمي نقش و نگار صورت و گردن اين انسان خفته را در بر گرفته است

در زبان محلي چرمي بمعناي سفيد رنگ مي باشد و قته چرمي برجستگي سفيد رنگ معني مي شود و وجه تسميه آن هم باين دليل است كه در نزديكيهاي قله ، صخره عظيم و سفيد رنگي وجود دارد كه بواسطه وجود آن افراد محلي اين نام را بر آن نهاده اند و بخاطر ريزشي بودن اين صخره پيمايش آن دشواري هاي مخصوص بخود را پيدا كرده است و وي‍‍ژگي ريزشي بودن سنگهاي اين محل باعث تخريب شدن صخره هاي اطراف اين قله شده و تنها اين صخره سفيد رنگ با عظمت در جاي خود استوار باقي مانده واين تخريب و ريزش در طي سالهاي متمادي باعث بوجود آمدن شن اسكي هاي عظيم در دره هاي اطراف اين قله شده است واين موضوع باعث دشوار شدن صعود به اين قله شده و صعود به آن حالت فني پيدا كرده است

چندين راه براي رسيدن به اين قله مي توان متصور شد و اكثر اين راهها بواسطه اينكه به محيط هاي نظامي ختم مي شوند ، قابل استفاده نيستند (از جمله راه قديمي آن كه از تنگه كنشت مورد استفاده قرار ميگرفت و به خرسه ري مشهور است)و در حال حاضر براي رسيدن به اين قله دو مسير ميتوان در نظر گرفت يكي از راه خط الراسي ست كه بين قله شيخ علي خان واين قله قرار گرفته كه با حركت بسمت غرب قله شيخ علي خان در امتداد اين خط الراس انتهايي ترين ارتفاع ، قله قته چرمي قرار گرفته است كه تقريبا فاصله اين دو 2 كيلومتر می باشد

و راه ديگرکه بهترین راه صعود به قله قته چرمی است از كنار پناهگاه پراو ميگذرد و با عبور از ميدان پراو در انتها به اين قله خواهد رسيد.این راه تا پناهگاه پراو با مسير اصلي صعود به قله پراو مشترك است و با رسيدن به پناهگاه بايد راه را بسمت غرب و ميدان پراو تغيير داد واز پناهگاه تا قله قته چرمي بدليل صعب العبور بودن ، كم تردد بودن و طبيعت صخره اي اين ناحيه هيچ گونه راه مالرو مشخصي وجود ندارد فقط در بعضي از جاها راه توسط سنگچين مشخص شده است

فايل فوق مسير پيمايش شده همين راه مي باشد و طول مسير كوهپيمايي از شروع پيمايش (تنگ چروبر) تا قله قته چرمي در حدود 10 كيلومتر بود

عمده گياه روئيده در دامنه هاي كوه قته چرمي بوته چنور است كه به صورت فراوان و با فواصلي منظم دراين ناحيه رويش گسترده ایی پیدا کرده است

چون قله قته چرمي تقريبا در مركزيت كوهستان پراو قرار گرفته در دورنماي اين قله كليه قلل اين كوهستان و همینطور شهر كرمانشاه بخوبي نمايان مي باشد
  • Fotoğraf پای صخره

با سپاس فراوان از حسن نظر شما دوست گرامی

• Fotoğraf mohammad dahim

mohammad dahim 08.Haz.2014

نادر جان همنورد توانا صعود به قله فنی قته چرمی را به شما و دوستان تبریک عرض می نماییم موفقتر و شادتر باشید

farokhshaad 11.Haz.2014

و صرفا با دست به سنگ فنی بدون ابزار قابل صعوده ؟
    از پناهگاه تا قله را میخوام تنها برم، مشکلی نیست ؟

درود بر محمد داهیم همنورد توانمند وباهمت
    یاد اولین صعودی که باهم به این قله داشتیم بخیر آقا محمد عزیز انشااله سعادتی باشد که دوباره از همنوردی شما دوست گرانقدر بهره مند شویم شاد و سلامت باشید

عرض ادب دارم خدمت دوست ادیب آقا حسام عزیز
    دوست گرامی فاصله پناهگاه تا قله قته چرمی در حدود 2.5 کیلومتره وبا توجه به دست به سنگ شدن های طول مسیر از یک و نیم تا دو ساعت زمان لازمه
    برای صعود به این قله تا نزدیکی های صخره ای که تو مسیر بالا نشونش کردم مشکل خاصی وجود نداره فقط اون قسمتی که نزدیک قله هستش و توی عکس با کروکی مشخصش کردم مقداری حالت فنی داره که چنانچه از وسایل فنی استفاده بشه صعود مطمئن تری رو انجام میدید البته ماچندباری که بادوستان رفتیم بدون وسایل فنی صعود کردیم ومن باتوجه به توانمندی که از شماسراغ دارم مطمئنم بدون مشکل صعودخواهیدکرد البته صعودانفرادی لذتهای مخصوص بخودش رو داره ولی بنظر من چقد خوبه که آدم کوهنوردی رو با گروه ویاکسی انجام بده آرزوی سربلندی براتون دارم همیشه براوج باشید

farokhshaad 15.Haz.2014

سپاس از توضیحات کامل و الطاف شما !
    طبق تحقیقاتی که کردم سه راه برای دسترسی به قله وجود دارد : 1- سفره چرمی که چندتایی میخ در مسیر دارد - که ظاهرا شما همین را رفته اید-2.پلنگ ری که روی تیغه را شامل می شود.3-خرس ری که سمت چپ تیغه میشود و راحت ترین راه است

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 15.Haz.2014

بله آقا حسام درست فرمایش میکنید درمورد این سه راه که فرمودید راهی که ما رفتیم چند میخ در مسیر قرار داشت ولی برای صعود چندان به کار نمیایند ؛ ودر مسیر پلنگ ری که روی خط الراس قرار دارد یکدیواره بطول 50 تا 60 متر در سر راه صعود قرار گرفته که کاملا فنی است ؛ و برای وارد شدن به مسیر خرسه ری هم کلی از دره را باید فرود کنید تا به ابتدا مسیر قرار بگیرید
    به نظر من از بین این سه مسیر ، مسیری که ما رفتیم از دو مسیردیگر معقولتر است ودر صورت تمایل به همنوردی هر زمان فرمایش کردید در خدمتتان هستم