Zorluk seviyesi   Zor

Uploaded 19 Ekim 2013 Cumartesi

5,7

9775 kere bakıldı , 209 kere indirildi

yer  Henīz, Qazvīn (Iran)

سحر گاه روز پنج شنبه 25 مهر ماه ساعت 4:00 از تجریش با آژانسی که شب قبل رزرو و هماهنگ کرده بودیم به سمت میدان آزادی برای همراه شدن با دوست دیگرمان حرکت کردیم . پس از طی اتوبان تهران –قزوین پیش از شهر قزوین وارد جاده فرعی معلم کلایه شدیم. این جاده با فراز و نشیب زیاد و پیچ های تند یادآور پیچ های جاده لشگرک بود ولی با طولی حدود 75 کیلومتر با مناظری زیبا .
پس از عبور از شهر معلم کلایه که تنها شهرستان منطقه الموت است و طی حدود 17 کیلومتر وارد جاده فرعی می شویم ( خروجی روستای گازرخان که محل قلعه الموت است حدود 2.5 کیلومتر قبل از این خروجی است.)و پس از طی مسافت 16 کیلومتر و عبور از هرانک،آتان و کلایه نهایتا به هنیز می رسیم. در طول مسیر چیزی که به چشم می امد فعالیت راه سازی جهت جاده الموت به سه هزار بود .
فاصله میدان آزادی تا هنیز 247 کیلومتر است و ما حدود ساعت 9:30 به هنیز رسیدیم . روستایی که بسیار بکر و دور از هیاهوی شهری و تمدن بود. تعداد ستوران از تعداد انگشت شمار اتومبیل ها بیشتر و خانه هایی با تیر های چوبی درحال ساخت بود . پس از جدا شدن از راننده بسیار خون گرم و خوش صحبت مان و آماده شدن ، با توجه به تاریکی زود رس هوا در این فصل و مسیر طولانی و حرکت دیر هنگام و نیز سنگینی کوله ها تصمیم گرفته شد از قاطر برای حمل کوله ها استفاده کنیم.حالا دیگر قاطر بان ،نامزدش و سگ وفادارشان نیز با ما همراه بودند.
حدود ساعت 10:30 با عبور از میان باغات هنیزراه افتادیم وکم کم ارتفاع گرفتیم . شباهت های این دره با روستا های منطقه رودبار قصران و لواسانات کاملا مشهود بود . در میان مسیر چند گله بود و چشمه هایی کم رمق که در این فصل طبیعی می نمود . تمامی مسیر سینه کش کوه و پاکوبی مال رو بود با عرض یک تا دو نفر، بالاخره ساعت حدود 2:15 به جان پناه رسیدیم و پس از صرف ناهار و کمی استراحت ساعت 2:45 به سمت گردنه حرکت کردیم که حدود ساعت 5 به گردنه رسیدیم .ارتفاع گردنه 3850 بود و قله سیالان که روبروی ما قد برافراشته بود با تراورسی که به شیب زیر قله منتهی می شد طی زمانی کمتر از یک ساعت قابل دسترس بود ولی با توجه به زمان بسیار کم مانده تا تاریکی و باد شدید از صعود به قله سیالان صرفنظر کردیم و پس از چند عکس یادگاری بلافاصله به سمت دیگر گردنه سرازیر شدیم . باد شدید بعد ازگردنه حرکت را دشوار کرده بود ، از جانپناه به این سو موبایل ها نیز آنتن دهی نداشتند.
پس از حدود 300 متر ارتفاع کم کردن در اولین محل مسطح که سنگ چین کوتاهی نیز داشت و در کنار دریاچه کوچک یخ زده ای چادر ها را به زحمت علم کردیم، باد شدید و هوا سرد بود . پس از فراهم آوردن بساط شب مانی بلافاصله در چادر ها غذایی مختصر صرف کردیم و به کیسه خواب هایمان خزیدیم ولیکن هر آن احتمال پاره شدن چادر و یا شکستن تیر های آن را با وجود باد شدید می دادیم ، صدای شدید سوز باد نیز خوابیدن را تقریبا محال کرده بود. میزان باد تا ساعت 2 نیمه شب نوسانی به سمت بیشتر شدن داشت و پس از آن روند کاهشی گرفت .
صبح ساعت 6.30 از چادر بیرون آمدیم و سریع پس ازجمع کردن چادر ها به سمت دریا سر حرکت کردیم . بقایای برف چال ها کاملا مشخص بود ولیکن در این فصل تمامی آنها آب شده بودند .استراحتی کوچک در گوسفند سرای وینی ( ارتفاع 3300 متری)داشتیم که البته دیگر اثری از گوسفندان در آن نبود. از مسیر پاکوب در میان کوه های بکر و سر به فلک کشیده به سرعت ارتفاع کم کردیم و پس از گذر چند صخره در کنار اولین چشمه در ارتفاع 2740 متری و در ساعت 8.30مشغول صرف صبحانه شدیم . مسیر طولانی از گردنه پایین آمده بودیم ،حالا دیگر آفتاب از پشت کوه ها بیرون آمده بود و مسیر دره ای ما را روشن و گرم کرده بوداما باد همچنان می وزید. . پس از آن نیز از مسیر باریک پاکوب پس از عبور از چند دهلیز در سینه کش کوه به ابتدای یالی صخره ای رسیدیم که البته باید کمی مسیر را به سمت بالا برای رسیدن به آن طی کرد. رسیدن به روی محوطه صافی که بر روی یال قرار دارد چشم اندازی بسیار زیبا را بروی چشمهای ما گشود: دره هرتنگ و پس از آن دریاسر چشم نواز.. درهمان نقطه با کوهنوردانی با صفا از شهسوار آشنا شدیم و پس از گرفتن چند عکس از مناظر و به همراه ایشان از دشتی پوشیده از علفزار که شیب تندی نیز داشت با عبور از پاکوبی زیگزاگ به سمت جنگل زیر پایمان حرکت کردیم . جنگل نیز در این فصل بسیار زیبا و چشم نواز و هزار رنگ بود . در میان جنگل هم چشمه آبی گوارا بود در ارتفاع 2020 متری با نام ولگه بن که پس از کمی استراحت در کنار آن به حرکتمان ادامه دادیم تا به دره هرتنگه و مجددا کنار مسیر رودخانه رسیدیم ( ارتفاع 1870 متر). جانپناهی به شکل کلبه در کنار صخره ها منظره زیبایی را ایجاد کرده بود. . در امتداد رود راهی شدیم ، دره باز شد و وارد جنگل های تنک خزری شدیم که به دشت سرسبز دریاسر منتهی می شد . تراورس از روی پاکوبهایی که یکدیگر را قطع می کردند،چند گاوداری وکپرهای ییلاقی و اندک گردشگران محلی که برای گردش تا آن جا صعود کرده بودند . پس از آن دوباره به مسیر پر شیب می شد که در انتهای آن روستای عسل محله به چشم می آمد . پایین آمدن از دره که شیبی تند داشت برای ما که پس از طی آن مسیر طولانی خسته بودیم کمی اذیت کننده بود ، به هر حال طی شد و در حدود ساعت 3.30 به درخت معروف روستای عسل محله رسیدیم . در قسمت پایانی راه گروهی از کوهنوردان دانشکده فنی دانشگاه تهران را دیدیم ،حدود 20 نفری بودند و این مسیر را 3 شنبه شب از روستای هنیز شروع کرده بودند و با ما به عسل محله رسیدند .( ظاهرا ما مسیر را خیلی سریع طی کرده بودیم). کل مسیر 28.3 کیلومتر بود که بعلت اختلاف ارتفاع و کوله های سنگین بسیار بیشتر به نظر می آمد .
ما که به دنبال وسیله ای برای رسیدن به شهسوار بودیم بلافاصله یک وانت نیسان که به سمت شهسوار می رفت پیدا کردیم . در قسمت بار آن سوار شدیم و به علت هوای بسیار مطبوع و دید بازی که در پشت نیسان داشتیم طی مسیر تا شهسوار بسیار لذت بخش گردید.
از آن جا با آژانس به رستوران مورد علاقمان( رستوران خانه کوچک به مدیریت آقای تیشینی که در ابتدای کمر بندی قدیم شهسوار قرار دارد) روانه شدیم . حدود ساعت 4 با وجود تعطیل بودن برای ما ناهاری لذیذ (کباب ترش ) آماده کرد . پس از صرف ناهار-شام بلافاصله راهی پایانه مسافری شدیم تا برای تهران وسیله مناسب پیدا کنیم که از اتوبوس خبری نبود و سواری های خط تهران شهسوار به علت شلوغی جاده نرخ 2 برابر پیشنهاد می کردند. با اندکی شانس راننده ای آذری زبان را یافتیم که با تنها 20 هزار تومان اضافه کرایه قبول کرد از جاده چالوس ما را به تهران ببرد .