3,5
7,0

467 kere bakıldı , 5 kere indirildi

yer  Chālābeh, Kermānshāh (Iran)

گزارش برنامه گردنه شاودالان
تاریخ اجرای برتامه : پنجشنبه 14 خرداد 96
شروع برنامه : ساعت 6:10 صبح - پاسگاه محیط بانی چالابه - ارتفاع 1500 متر
با حرکت از پاسگاه محیط بانی در حالیکه باران نم نم در حال باریدن است، از مسیر خاکی سمت راست به سمت تنگ بزاز خانه ادامه مسیر می دهیم. تنگه بسیار زیبا و پر درخت و پر از غارهایی به شکل حجره های بزاز خانه است. در پایان تنگه و دقیقا حاییکه به جاده خاکی می رسیم باید به سمت چپ ادامه مسیر داده و از شیب ملایمی که به تنگه ریواسان می رسد، شوع بع بالا رفتن کنیم. در ادامه شیب مسیر به تدریج زیاد شده و در جاییکه به محل شن اسکی های درشت می رسیم باید از سمت چپ آنها در مسیر پاکوب حرکت کنیم. در اواسط تنگه می توان برفهای تلنبار شده از بهمن را مشاهده کرد. ساعت 9:10 صبح برای استراحت و صرف صبحانه در میان تنگه توقف می کنیم. شروع حرکت ساعت 10 صبح در یک شیب بسیار تند و نفسگیر ارتفاع 200 متر را بالا می رویم و در ارتفاع 2500 متری و ساعت 11 صبح از تنگه خارج می شویم و برای اولین بار با منظره قله برف گرفته شاودالان و رشته کوه پراو در روبرو و نیز دره دوزری در زیر پایمان مواجه می شویم. از اینجا به بعد با شیب کمتری مستقیما به سمت شمال و گردنه حرکت می کنیم. ساعت 11:30 دقیقه و در ارتفاع 2700 متری به جانپناه فلزی شنل می رسیم که به دلیل نداشتن در و پنجره به نظر قابل استفاده نمی باشد. پس از اندکی استراحت و گرفتن عکسهای یادگاری ساعت 12 به سمت دره پونله کاهش ارتفاع می دهیم. با 1 ساعت و ربع حرکت در دره بسیار زیبا و پر از لاله های واژگون و انواع گیاهان خوشبوی بهاری به چشمه پونله در ارتفاع 2280 متری می رسیم. چشمه پرآب و منطقه پیرامون آن بسیار سرسیز و زیبا است. با صرف نهار و استراحت ساعت 2 و نیم بعد از ظهر همزمان با شروع باران و رعد و برق بهاری در یک دره زیبا و باران خورده به سمت منطقه سرتاف که سرچشمه آبشار فصلی تنگ تاف است ادامه مسیر می دهیم . با گذر از رودخانه اندکی باید ارتفاع بگیریم و از ده سرتاف جدا شویم. در ادامه راه به مسیر پاکوب پیچ در پیچی که از یک طرف به چشمه دوزری منتهی می شود، می رسیم و در نهایت در ساعت 6 بعد از ظهر پس از پیمودن 14.7 کیلومتر مسیر مجددا به پاسگاه محیط بانی چالابه می رسیم.