Zorluk seviyesi   Zor

3,4
6,8

3119 kere bakıldı , 28 kere indirildi

yer  Shahrak-e Ānāhītā, Kermānshāh (Iran)

چنانچه از هر نقطه از داخل شهر کرمانشاه بسمت شمال شهر بنگرید شعاع دید به کوه پرهیبت و تاریخی طاق بستان محدود میگردد این کوه با خط الراس تقریبا 9 کیلومتری خود به دو تنگه کنشت در شرق و ملاورد در غرب محدود می شود
سه قله محلی فرخشاد 2450 متر ، دوشاخ 2100 متر و زرده بلین 1915 متر بر روی این خط الراس قرار گرفته اند البته این کوه دو قله دیگر بنام های سر طاق و دم شتر هم دارد ولی بروی خط الراس قرار نگرفته اند و همانطور که در پروفایل طولی این خط الراس که بروی نقشه فوق است می بینیم این کوه تقریبا بشکل یک مثلث است و قله فرخشاد در بلندترین نقطه با ارتفاع 2450 متر در راس این مثلث قرار گرفته است

فرسایش شدید بخصوص در جبهه شمالی باعث شده که خط الراس این کوه کاملا تیغه ای گردد و این فرسایش ، شمال کوه را صخره ای و ریزشی ساخته است و تیغه این خط الراس بقدری تیز شده است که تقریبا در هفتاد درصد مسیر ، فقط یک نفر می تواند از روی خط الراس عبور کند و دره های عمیق جبهه شمالی پیمایش آنرا هیجان انگیزتر می سازد

در طول مسیر در گیر شدن با صخره های کوچک و بزرگ اجتناب ناپذیر است ولی در عین حال دید ، دورنما و اشراف کاملی که بر دو طرف کوه در کل خط الراس وجود دارد زیبایی کوه را صد چندان ساخته است مسیر پیمایش شده فوق از تنگه ملاورد و از کنار روستای ملاورد شروع وبا گذر از سه قله ذکر شده فوق تا تنگه کنشت و انتهای شهرک ظفر امتداد دارد

در دور نمای این کوه قلل : پراو ، نخود چال ، دالاخانی ، میرزایی ، روئین ، هزاره ، بلوچ ، شاهو ، خورین ، قلعه قاضی ، خط الراس کورکور و چها رزبر و کوه سفید ، شیرز و.... خود نمایی می کنند

در لینک زیرآدرس وبسایت اساتید و سروران عزیزی قید گردیده است که در مورد این کوهستان و کوههای کهن دیار کرمانشاه نویسندگی می کنند که توضیحات مفصلتر در مورد این کوهستان را می توان در وبسایت این عزیزان مشاهده نمود

• Fotoğraf زرده بلین

• Fotoğraf کیان

کیان 08.Kas.2013

ممنون نادر جان
    مسیر فنی ای رو پیمایش کردید و در چند نقطه معلومه مسیر رو احتمالا با آزمون و خطا طی شده که حکایت از سختی کار داره
    خستا نباشید

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 08.Kas.2013

درود بر دوست گرامی کیان عزیز
    از اینکه همیشه پیگیر کارهای ما هستید ازتون ممنونم راستش این مسیر رو چند باری با دوستان قبلا طی کردیم واگه دیدید در مسیر افت و خیزی وجود داره بخاطر عوارض خود منطقه بوده ولی همونطور که فرمودید خصوصا در ابتدای مسیر تا قله فرخشاد دست به سنگ های جانانه ای داره
    بازم ازتون ممنونم شادباشید

• Fotoğraf kamali shahin

kamali shahin 14.Kas.2013

خدا قوت .
    خسته نباشی همنورد

• Fotoğraf mohammad dahim

mohammad dahim 17.Kas.2013

سلام نادر جان : تلاش و زحمات شما ستودنی است یادگار روی کوه ها بجا گذاشتن و ثبت آن برای علاقه مندان در آینده منبع بسیار ارزشمندی خواهد شد شما با قلم و قدم زحمت زیادی ضمن لذت بردن از کوهستانهای زیبا اثری مفید بجا می گذارید .در این راه موفق و پیروز باشید همنورد https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/kht-lrs-khwh-tq-bstn-5590666/photo-2957313

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 17.Kas.2013

سلام بر آقا محمد عزیز بهمراه شما خاطره خوب دیگری در کوهستانهای شهرمان رقم خورد ان شا اله که توفیق نصیبمان شود تا در کنار شما این ورزش مفرح را ادامه دهیم شاد باشید https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/kht-lrs-khwh-tq-bstn-5590666/photo-2957313

• Fotoğraf farokhshaad

farokhshaad 19.Kas.2013

درود و سلامتی نثارت باد
    زرده بلین را خیلی دوست دارم؛چراکه نمایی متفاوت از کوههای طاقبستان و به ویژه فرخشاه ارائه می دهد.
    همیشه چون کوه،استوار باشید !

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 19.Kas.2013

درود بر آقا حسام عزیز
    واقعا از فراز دیواره زرده بلین دورنما شهروکوهستانهایش نمایی متفاوت است آقا حسام عزیز ورودتان را به دنیایی سنگنوردی تبریک میگویم اللخصوص کار را وقتی با استاد چیره دستی چون استاد عیوضی شروع کرده اید قطعا دنیایی متفاوت از این رشته را لمس خواهید کرد
    سلامت و پاینده باشید

• Fotoğraf shawdalaan

shawdalaan 22.Kas.2013

درود بر آقا نادر عزیز
    بی تعارف عرض میکنم که شما کوهنورد خلاقی هستید.هر برنامه ای که انجام میدهید چه کوتاه و نیم روزی و چه بلند و خارج از استان همگی نوآوری دارند و ابتکاری هستند.من این خط الراس را از دوشاخ تا فرخشاد در برنامه ای تقریبا" زمستانی با حسام رفتم و هیجانش را درک میکنم ولی آرزو دارم یکبار این مسیری را که شما تشریف بردید مرور کنم.سپاس از اشتراک این دانسته ها و اطلاعات.درضمن چقدر جالب که شماتیک ارتفاع نگار این قله دقیقا" شبیه رخ جنوبی این کوه است که از شهر پیداست.شاد و در اوج باشید

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 22.Kas.2013

درود بر همنورد گرامی آقا حسین
    باتشکر فراوان از اینکه همیشه با نظرات دلگرم کننده خود مرا مورد محبت قرار می دهید
    بنظر من در کوههای اطراف کرمانشاه دومسیر هستند که همانطور که فرمودید پیمایش آنها هیجان زیادی داردیکی این مسیر ودیگری خط الراس کوه سه کل که افت و خیزهای فراوان و مسیرزیبای این دو مثال زدنی است
    در مورد شکل کوه هم چون دقیقا از روی خطالراس حرکت انجام شد بهمین خاطر پروفایل طولی شکل خطالراس را بخود گرفته است
    وچنانچه هر زمان اراده فرمودیددر مورد پیمایش این مسیر درخدمت هستیم همنوردی با شما افتخار است موفق و پاینده باشید

• Fotoğraf ali.moosavi

ali.moosavi 05.Kas.2016

بسیار عالی

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 06.Kas.2016

درود برشما

• Fotoğraf seyed mohammad reza sharifian