• Fotoğraf Leylidağı-Böyükdağ-Məndiləsər لیلی داغی-بؤیوک داغ-مندیل اسر

4,9
9,8

23 kere bakıldı , 1 kere indirildi

yer  Tāzeh Kand, East Azerbaijan (Iran)

قله های لیلی داغی-بؤیوک داغ و مندیل اسر با ارتفاعی نزدیک به هم در یک راستا قرار دارند که بلندترین آنها و البته بلندترین قله منطقه همان مندیل اسر می باشد.

توضیحی مختصر در مورد وجه تسمیه قله مندیل اسر لازم است چرا که اخیرا و متأسفانه بعضی عزیزان بدون آگاهی از ریشه اسامی به خود اجازه دخل و تصرف بدون معیار در این مورد می دهند.

کلمه "مندیل" در ترکی به معنای دستمال می باشد (مراجعه کنید به فرهنگ لغت آذربایجان دیلی نین ایضاحلی لوغتی) و "اَسَر" فعل حال ساده از مصدر "اسمک" در ترکی است به معنای لرزیدن-به اهتزاز درآمدن که مجموع آن می شود کوهی که در آن دستمال (یا پارچه یا پرچم) به اهتزاز در می آید. این که گفتیم معنای بدیهی و روشن نام این کوه است که هیچ ابهامی هم در آن نیست. اما در مورد وجه تسمیه آن، حداقل از آنچه هنوز در جلوی چشم هر بیننده ای قرار دارد می توان یک احتمال بدین صورت مطرح کرد: در بالای این کوه اوجاق یا مکان مقدس و زیارتگاهی وجود دارد که فقط خرابه های آن باقی مانده و طبق تکه سیمانی که در لابلای سنگهای به هم ریخته هنوز وجود دارد تاریخ آخرین مرمت سال 1362 بوده است.

اوجاقها یا همان مکانهای مقدس که در سراسر آذربایجان پراکنده اند و زیارتگاه محسوب می شوند بیشتر در بالای کوهها قرار دارند و احتمالا تاریخ آنها بسیار قدیمی است. زیارتگاه مندیل اسر نیز یکی از آنهاست که هنوز هم با وجود اینکه دیوارهای آن فروریخته است، یک علم در وسط آن که بر سر آن دو پرچم مذهبی (با عبارت "یا حسین") نصب شده است هنوز خودنمایی می کند و این پرچمها همیشه به علت وجود باد در قله در حال اهتزازند. بنابر مفهوم نام کوه، معلوم می شود که از قدیم الایام بر بالای این کوه و زیارتگاه پرچم در حال اهتزاز وجود داشته است که چنین نامی بر کوه نهاده اند.

یکی از مسائلی که امروزه کمتر رعایت می شود توجه و احترام به اسامی مکانها به عنوان حاملین تاریخ و فرهنگ و هویت ساکنین هر محل است. نوع آموزش محدود افرادی که با این اسامی سروکار دارند باعث نگاههای یکطرفه به این مسأله شده و در نهایت سبب می شود که شخص نوعی، به محض عدم تطابق آوا یا صورت ظاهر یک اسم با سیستم موجود در ذهن وی، به سادگی و البته با بی مبالاتی، به خود اجازه دخل و تصرف و تفسیر و تعبیر آن را بدهد در حالیکه با اندکی ایثار علمی یعنی به کنار گذاشتن تفسیر و تحلیل به رأی و قرار دادن خود در حوزه زبانی و مدنی و تاریخی منطقه مورد نظر و نگاه از منظر ساکنین و صاحبان اصلی آن مکان، ممکن است خیلی به راحتی در بسیاری از موارد ریشه زبانی و تاریخی بسیاری از کلمات و اسامی مشخص شود و این حداقل کاری است که یک محقق می تواند و البته باید که خود را ملزم به آن ببیند.

اولین وظیفه یک محقق بیطرف و اصیل و غیرمغرض در برخورد با موضوع ثبت اسامی، حفظ و ثبت یک اسم دقیقا با شکل آوایی آن به صورتی است که توسط ساکنین محل ادا می شود. تحقیق میدانی نیز در این مورد باید به صورتی انجام شود که محقق محیط تحقیق را به هم نزند و در چنین شرایطی شکل آوایی اسامی با اطمینان خاطر از اینکه گوینده هیچ الزام ظاهری یا ضمنی به تغییر کلمه را نداشته ثبت و ضبط گردد. مراحل تحقیق کتابخانه ای و مکتوب بعد از این خواهد بود که آن هم احتیاط و مقتضیات خود را می طلبد.

سخن آخر این که: اگر هم حوصله تحقیق نداریم، حداقل کاری که می توانیم بکنیم انتقال این میراث فرهنگی به آیندگان است همانطور که هست؛ بدون دخل و تصرف آگاهانه یا ناآگاهانه. کاری که نسلهای به ظاهر بیسواد در طول صدها سال به درستی از عهده اش برآمده اند اما ظاهرا ما، با وجود تحصیلات عالیه و علیرغم داشتن مدارک متنوع و بار سنگینی از ادعا، از انجام این کمترین نیز عاجزیم!