süre  7 saat 49 dakika

2,1
4,1

575 kere bakıldı , 17 kere indirildi

yer  Dar Chenār, Markazi (Iran)

دومیر قله ای زیباست که شما را شگفت زده خواهد کرد. این قله با ارتفاع 3500 متر بلندترین قله استان مرکزی است و راه های دسترسی مختلفی دارد اما کوتاه ترین آن از روستای مزوش شهرستان دلیجان می گذرد. از این روستا تا نزدیکی کوه جاده ای خاکی بسیار خوبی به سوی محدوده معدنی وجود دارد که موجب می شود بتوان بخش زیادی از مسیر را با خودرو حتی اتوبوس طی کرد. پس از پیمودن 8 کیلومتر جاده خاکی به محدوده معدنی و محل پارک خودرو می رسیم
از این نقطه نیز راه های مختلفی جهت رسیدن به قله وجود دارد که ما برای صعود مسیر یال اصلی (غربی) را انتخاب کردیم و برای فرود نیز از مسیر دره برگشتیم. مسیر یال اصلی با شیبی متوسط رو به تند و سنگ های ریزشی به هیچ عنوان برای برگشت مناسب نمی باشد اما برای صعود مسیر را کمی کوتاه تر می کند
یکی از زیبایی های این کوه آن است که تا نزدیکی قله نمی توان چهره زیبا و بلند آن را دید - دومیر به معنای بلندچهره می باشد که به محض دیدن به وجه تسمیه این کوه پی خواهید برد - با نزدیک شدن به پایان مسیر، کوه چهره سنگی و صخره ای خود را بیشتر نمایان می سازد و پس از دور زدن قله ای فرعی، دومیر روی خود را نشان خواهد داد و انسان را مبهوت زیبایی خود خواهد کرد
برای برگشت از مسیر شمالی که به دره ختم می گردد اقدام نمودیم. این مسیر بر خلاف مسیر رفت، بیشتر مسیری خاکی با پوشش گیاهی است و برای فرود در فصل های غیر برفی کاملا مناسب است
صعود ما - تیم کوهنوردی باشگاه توچال - در یکی از روز های آذر ماه 96 و در هوایی به غایت مطبوع و زیبا رخ داد. صبحانه را بر روی یال اصلی میل نمودیم و با رسیدن به قله و گرفتن عکس های یادگاری راهی مسیر دره شدیم. در ادامه مسیر و با کم شدن شیب به دره ای تنگ با پوشش گیاهی انبوه می رسیم. گیاهانی به ارتفاع یک متر که منظره ای زیبا را بوجود می آورند. با گذشتن از این دره تنگ به نزدیکی نقطه شرع می رسیم و تعدادی درختان زیبا در کنار مسیر نوید پایان پیمایش را می دهند. در پایان نهار را در کنار خودرو میل نمودیم و ضمن برپایی آتش و جشن صعود رهسپار مسیر برگشت شدیم