süre  9 saat 37 dakika

2,0
4,0

733 kere bakıldı , 67 kere indirildi

yer  Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

اهمیت قله سبلان و یا به قول آذری ها سلطان ساوالان که به سان یک صدف، مروارید نیلگونش را در بر گرفته تنها در بلندای آن نیست بلکه این کوه مکانی مقدس است و واژه شناسی نام این کوه نیز دلالت بر مبعوث شدن پیامبر باستانی ایرانیان در آن دارد. حتی گفته می شود #زرتشت در کنار دریاچه سبلان دست به مراقبه می زده و خردمندی خود را در این کوه بدست آورده است. و شاید روزی روزگاری زرتشت آب این دریاچه را میزبان اشک خود کرده که این همه شور و اشتیاق در پیمایش این شیر خفته است

قله سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر سومین چکاد بلند ایران و دریاچه #سبلان با ارتفاع ۴۷۸۵ متر یکی از بلندترین دریاچه های دنیاست. البته دریاچه های متعددی در رشته کوه های آند و تبت قرار دارند که از این دریاچه بلند تر هستند.
به عنوان مثال بلندترین آنها در مرز بین شیلی و آرژانتین در دهانه بلندترین آتشفشان دنیا با نام Ojos del Salado و با ارتفاع ۶۳۹۰ متر قرار دارد.
سایت http://highestlakes.com پانزده دریاچه بلند دنیا را با جزییاتی جالب لیست کرده و پس از آن با اشاره به اینکه دریاچه های مرتفع دیگری هم در آند و تبت قرار دارند، لیستی از مهم ترین دریاچه های بلند باقیمانده ارائه داده است و جالب اینکه از دریاچه سبلان با عنوان یکی از این دریاچه ها و بلندترین دریاچه خارج از محدوده آند و تبت بر روی زمین اسم برده است. این دریاچه بیضی شکل با طول حدود ۱۴۵ متر و عرض حدود ۸۰ متر، حاصل از آب شدن برف های انبار شده در دهانه سبلان است و با بالای صفر رفتن دمای قله در فصل گرما، به مدت چندین هفته از حالت یخ زده خارج می شود

سایت مشگینشهریم درباره ویژگی های دریاچه سبلان نوشته است
«کف این دریاچه از بازالت، آندزیت و تراکیت تشکیل شده و آب آن تنها از طریق ریزش برف تامین میگردد. از نظر شیمیائی، آب این دریاچه در ردیف آبهای سولفاته کلسیک سدیک بسیار سبک و غنی از سیلیس می‌باشد و موجود آبزی در آن مشاهده نمی‌شود. به استثنای فصل تابستان ( از اواسط تیر تا اوایل شهریور ) آب دریاچه در تمام فصول سال یخ بسته و منجمد است. درجه حرارت آب از درجه حرارت محیط تبعیت می‌کند. عمق دریاچه در کناره‌های آن بسیار کم و در اواسط آن زیاد است و چنین به نظر میرسد که آبگیر دریاچه به شکل قیف می‌باشد»

البته درباره عمق دریاچه اعداد مختلفی قید می شود که عمدتا نامعتبر هستند. اینجانب تا این لحظه مستنداتی مبنی بر اندازه گیری عمق این دریاچه به دست نیاورده ام اما نباید فراموش کرد که شکل ظاهری کاسه آتشفشان سبلان و ابعاد دریاچه می توانند تخمینی از عمق آن به ما بدهند. به ویژه اینکه سطح دریاچه از بلندترین نقطه دیواره های اطراف یعنی از قله ۲۶ متر پایین تر است

و اما شرح پیمایش
چهارشنبه شب از تهران راه افتادیم و پنج شنبه صبح به شابیل رسیدیم و کوله ها را بار پاترول کرده و رهسپار جاده خاکی شدیم و پس از کمتر از یک ساعت به پناهگاه شمال شرقی یا همان حسینیه رسیدیم. البته چه بهتر خواهد بود که شبانه به پناهگاه آمده و اتراق مرد و صبح زود پیمایش را آغاز نمود چرا که سبلان روی دیگری هم دارد که باعث شده در بین محلی ها به کوه دیوانه نیز مشهور گردد و آب و هوای کوه در چشم به هم زدنی تغییر می کند

مسیر پیمایش کوتاه است اما غیر از مسایل مربوط به ارتفاع و فصل و آب و هوا باید در نظر داشت شیب در برخی مناطقش از جمله پیش از سنگ محراب تند می گردد. با گذر از سنگ محراب شیب کاملا ملایم می شود و از میام برف و یخ ورودی شرقی دهانه آتشفشانی سبلان و دریاچه شگفت انگیزش می رسیم. با پیمودن سنگ های دست راست و پاکوبی بر روی آنهاست به ضلع شمالی دریاچه و قله می رسیم و نمای ترسناک یخچال شکالی سبلان را نیز می بینیم. نکته ای مهم در مسیر برگشت وجود دارد چرا که بسیاری لز کوهموردان در این مسیر به راحتی گمراه می شوند و سر از پرتگاه در می آورند. به ویژه اینکه معمولا مسیر برگشت را از میان پاکوب شن اسکی انتخاب می کنند و به خاطر سرعت زیاد در برگشت و خستگی و دقت کم امکان دارد جایی مسیر را اشتباه رفت که چاره دقت در اصول مسیریابی است

نکته یک : مسیر ارائه شده با جی پی اس گارمین مدل 64 اس ذخیره گردیده است
نکته دو: در مسیر برگشت به خاطر تغییرات آب و هوایی بخش های پایانی مسیر در قسمت شن اسکی با سرعت بالایی پیموده شده است

در صورت تمایل به شرکت در برنامه های هفتگی باشگاه توچال و یا شرکت در کلاس های آموزشی مسیریابی در کوهستان با اینجانب بهادر ساکت تبار، سرپرست باشگاه توچال از طریق تلگرام زیر در ارتباط باشید
@BahadorS
دریاچه سبلان یکی از دریاچه های مرتفع دنیا و از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی ایران و جهان
سنگ محراب سنگی است نرسیده به قله و در انتهای شیبی تند که به خاطر کنگره های که براثر فرسایش بر روی آن نقش بسته بدین نام خوانده می شود و نوید پایان سختی مسیر و نزدیک شدن به دریاچه و قله سبلان را می دهد
مجموعه توریستی آب گرم شابیل که فروشگاه و پارکینگ و لندورور جهت پیمودن جاده خاکی تا حسینیه را دارد
شیبی نسبتا تند و سنگی که تا رسیدن به سنگ محراب ادامه دارد
قله سبلان در ضلع شمالی دریاچه سبلان و 26 متر بالاتر از سطح دریاچه قرار دارد
Savalan - Sabalan L?Hrwd, Meshkinshahr County, IRN
مسیری که عمدتا در برگشت به اشتباه پیموده می شود و به پرتگاه ختم می گردد و باید کاملا مراقبت کرد
این پناهگاه مجهز به اقامتگاه، دستشویی، فروشگاه می باشد و خودروهای دو دیفرانسیل از شابیل تا این پناهگاه کوهنوردان و بارشان را جابجا می کنند.