Zorluk seviyesi   Zor

4,4
8,8

5399 kere bakıldı , 262 kere indirildi

yer  Dīneh Rūd, Qazvīn (Iran)

شاه البرز نام یکی دیگر از قلل رشته کوه بزرگ البرز است با ارتفاع تقریبی 4157 متر که از لحاظ موقعیت در مرز دو استان البرز و قزوین در بین دو دره طالقان و الموت قرار گرفته است راههای دسترسی به قله شاه البرز هم از جبهه شمالی (دره الموت ) و هم از جبهه جنوبی (دره طالقان ) می باشد
راه جبهه شمالی کوه از روستای اوانک در انتهای دره الموت آغاز می شود و باتوجه به یخچال های جبهه شمالی شاه البرز و ریزشی و صخره ای بودن آن برای رسیدن به شاه البرز باید ابتدا قله زیور چال را صعود نمود که ارتفاع آن 4080 متر می باشد واین قله در سمت غرب قله شاه البرز قرار گرفته است و بدلیل وجود یخچال و صخره مستقیما از طریق خط الراس نمی توان از زیور چال به شاه البرز رفت و باید در حدود 500 متر فرود بداخل دره انجام داد و بعد بروی یال شیر قرار گرفت که به قله شاه البرز می رسد که این مسیر از روستای اوانک تا قله شاه البرز در حدود 12 کیلومتر است.
و راه دوم که معمولتر است راه جنوبی کوه است که از رو ستای خوش آب وهوا و ییلاقی حسنجون منطقه طالقان شروع می شود . با توجه باینکه روستای حسنجون در ارتفاع 1950 متری و قله شاه البرز در ارتفاع 4157 متری واقع شده اند پس باید ارتفاعی معادل 2200 متر را در 17.5 کیلومتر طی نمود که این موضوع باعث شده است که علی رغم این راه طولانی ، بیشتر مسیر حرکت در یک شیب ملایم وخوابیده طی گردد و فقط در انتهای مسیر در نزدیکی های قله بر روی گرده شیر مقداری شیب مسیر افزایش می یابد
این کوه فاقد پناهگاه و جانپناه می باشد و بهترین مکان برای کمپ زدن وشب مانی در گوسفند سرای میانو (میان آب) است که در ارتفاع 2900 متری در 12 کیلومتری بعد از روستای حسنجون قرار دارد کل مسیر پیمایش شده از روستای حسنجون تا قله شاه البرز در حدود 17.5 کیلومتر می باشد که می توان گفت یکی از طولانی ترین مسیر های متعارف صعود به قله در بین قلل ایران می باشد و مسیر فوق که تریکینگ گردیده است راه جنوبی قله شاه البرز می باشد بدلیل وجود چندین دو راهی در مسیر صعود وفرود باید مراقب بود که از مسیر اصلی خارج نشد و بغیر از رودخانه ها که در بیشتر مسیر وجود دارد جهت آبگیری چندین چشمه هم تا قله وجود دارد
بر فراز قله شاه البرز ، دماوند و تمامی قلل چهار هزار متری البرز بخوبی نمایان می باشد

• Fotoğraf پل چوبی

6 yorum

• Fotoğraf mohammad dahim

mohammad dahim 09.Tem.2013

سلام همنورد گرامی و با مرام تشکر از شما و زحماتتان در کنار شما دوست و همنورد فنی کوهپمایی عالمی دارد زنده باد نادر عزیز

• Fotoğraf farokhshaad

• Fotoğraf shawdalaan

shawdalaan 11.Tem.2013

درود بر شما
    باعث افتخار و مباهات اینجانب است که مقتدرانه به قله ی زیبای شاه البرز صعود کردید و این اطلاعات جامع و کامل را دراختیار خوانندگان قرار دادید.به راستی صفت برازنده ای دارد شاه البرز.با شکوه و پرهیبت ایستاده به تماشای اطراف و قله های پرتعداد منطقه.سپاسگزارم بابت اشتراک این اطلاعات و برایتان پیروزی و سربلندی همیشگی را آرزومندم

• Fotoğraf farhad namdari

• Fotoğraf Nader Montazeryani نادر منتظریانی

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 19.Eki.2015

باسلام خدمت شما دوست گرامی
    در مسیریابی اگر شما از گوشی موبایل استفاده میکنید باید دید که سیستم عامل شما و همینطور نرم افزار مورد استفاده شما چیست اگر از برند نوکیا استفاده میکنید پس سیستم عامل شما سیمبین هستش و به نظر من نرم افزار اسمارت کام از بقیه جهت مسیر یابی بهتر هستند و اگر از سیستم آندرویید استفاده میکنید نرم افزار های خیلی بیشتری جهت این امور درست شده اند و شما کافیست که ترک مورد نظر خودتون رو دانلود و در پوشه مخصوص نرم افزار مربوطه قرار بدید و با وصل شدن به ماهواره و دنبال کردن مسیر مورد نظر از این ترک ها استفاده کنید معمولا این نرم افزارها بافرمت جی پی ایکس همخوانی دارند در صورتیکه نرم افزار مربوطه این فرمت را نتوانست شناسایی کند باید از طریق کانورتر به فرمت مورد نظر تبدیل شود