anvari

3,7
7,4

800 kere bakıldı , 32 kere indirildi

yer  Yālū, Golestān (Iran)

ساعت 7 صبح از نطقه ناهارخوران گرگان با 2 دستگاه مینی بوس برای رسیدن به دشت جهان نما به راه افتادیم.
باتوجه به تجربه های قبلی صعود به دشت جهان نما و با برنامه ریزی های قبلی انجام شده، تصمیم گرفته بودیم اینبار از مسیر روستای شصت کلا و جاده باران کوه به منطقه جهان نما صعود کنیم . به همین منظور بعد از رسیده به روستای شصت کلا مسیر جنگلی و نسبتا سنگ لاخی باران کوه را با مینی بوس پیش گرفتیم. بعد از طی مافتی حدود 7 کیلومتر به منطقه ای رسیدیم که کندوداران، کندوهای خود را مستقر کرده بودند و تقریبا ادامه مسیر با استفاده از ماشین های غیرشاسی ممکن نبود. صمن اینکه مشخصه بارز این نقطه عبور از رودخانه ای بود که از وسط جاده می گذشت و فقط ماشین های شاسی دار امکان تردد داشتند . همچنین کانال آبی جهت هداین آب احداث شده بود.
مهم ترین نکته در خصوص این مسیر این می باشد که ابتدای مسیر به درستی تشخیص داده شود چراکه ادامه مسیر تا منطقه تخت میرزا در این موسوم (13 خرداد 1396) کاملا مشخص و پاکوب می باشد و هیچ نیازی به راه بلد محلی وجود ندارد.
ابتدای مسیر شیب نسبتا ملایمی دارد و با رسیدن به انتهای مسیر و نزدیک شدن به تخت میرزا شیب تندتر می شود ولی در کل مسیر بسیار مشخصی تا تخت میرزا وجود دارد و همه نگرانی های ما به دلیل در اختیار نداشتن بلد محلی بی مورد بود.
در طول مسیر و بعد از دوراهی و رودخانه هیچ منبع آبی در دسترس نبود بنابراین تمهیدات لازم اندیشیده شود.
با رسیدن به تخت میرزا می توان به چشمه آبی که وجود دارد رجوع کرد و مجدد مسیر کلبه مش صفر در پیش گرفته شود. ولی به دلیل تعطلات خردادماه و گروه های متعددی که در منطقه حضور داشتند برای برداشتن آب به تخت میرزا مراجعه نکردیم و ب های باقیمانده از سایر گروه ها را از آنها درخواست نمودیم که با روی باز و گشاده در اختیارمان قرار دادند. بیشترین گروه ها از مشهد بودند.
مسیر صعود از تخت میرزا تا کلبه مش صفر نیز مشخص و پاکوب بود و بجز شیب تند اولیه مسیر، بقیه مسیر بسیار مناسب و دیدنی بود.

آقای الوندی (راننده مینی بوس) : 09112716029
محل جداشدن مسیر باران کوه از روستای شصت کلا ابندای جاده های جنگلی و سنگلاخی امکان عبور برای ماشین های سواری نیز تا رودخانه وجود دارد و تفرجگاهی برای گرگانی ها می باشد
  • Fotoğraf کانال آب
کانال آب
  • Fotoğraf ابتدای پیاده روی
ادامه مسیر ماشین رو...سمت چپ
  • Fotoğraf رودخانه
عبور فقط با ماشین شاسی دار
  • Fotoğraf به سمت تخت میرزا
دوراهی تخت میرزا و باران کوه مسیر سمت راست مسیر دسترسی به تخت میرزا می باشد ادامه مسیر کاملا مشخص می باشد. تا بخشی از مسیر ماشین نیز رفته است و بقیه آن تا تخت میرزا پاکوب می باشد