Zorluk seviyesi   Orta zorlukta

2,9
5,8

1596 kere bakıldı , 51 kere indirildi

yer  Maḩalleh-ye Marzā, Yazd (Iran)

نام برنامه : صعود به قله شیرکوه یزد

نام سرپرست : آقای آرش بذر افشان

تاریخ برنامه : 12 و 13 آبان 93

نوع برنامه : کوهنوردی متوسط

ساعت 4 صبح چهارشنبه شب با تفاق سه نفر از همنوردان (آقای بذر افشان از اصفهان قبلاً به ما ملحق شده بودند) از مسیر نایین به سمت یزد حرکت کردیم .

با رسیدن عقربه های ساعت به عدد 6 صبح به شهر باستانی یزد رسیدیم . در مسیر ده بالا از شهر تفت گذشته و در جاده ای پر پیچ و خم به پیش می رویم . تقریبا در تمام راه از یزد تا ده بالا قلل زیبای شیرکوه و برفخانه خودنمایی می کنند . برج سر افراز برفخانه با دیواره های سنگی عظیم تداعی کننده کوههای بلند آلپ است و شیر کوه به مانند شیری خفته در پهنه دشت مغرور و با ابهت به نظر می رسد. بعد از حدود نیم ساعت به یک دوراهی میرسیم که با یک تابلو مسیر تزرجان و ده بالا را نشان می دهد. وارد مسیر سمت راست شده و پیش می رویم. ده بالا روستایی ست ییلاقی و پوشیده از درختان میوه. سرتاسر این دره را باغهای انبوه با اشجار و نباتات فراگرفته است.

ساعت 7:30 کنار آخرین باغ در انتهای روستای ده بالا ماشین را پارک کرده و لباس های راه از تن بیرون کرده و به لباس های گرم و زمستانی کوهنوردی مجهز شده و برای قرار گرفتن در ابتدای مسیر آماده می شویم . در اینجا یک استخر که از آب چشمه پر می شود وجود دارد که می توان از آب آن برای مسیر آب برگرفت .

منطقه کاملا خشک و خالی از برف است .هوا کمی سرد است. در مسیر باد ما را همراهی می کند، رفته رفته به شیب مسیر افزوده می شود. و ما ارتفاع می گیریم. در کنار چند درخت که به سفیل آباد معروف است و در کنار یک اتاق نیمه کاره چشمه ای می جوشد. برای صرف صبحانه بهترین مکان اینجاست . صبحانه را در همین مکان می خوریم و به یادگار چند عکس زیبا با دوستان باز لنز دوربین ثبت می شود . . به راه افتاده و ادامه مسیر میدهیم. هر از گاهی به پشت سر نگاهی می کنیم تا بار دیگر رخ مسحور کننده ی برفخانه را با دیواره و دهلیزهای پر برفش ببینیم. از اینجا به بعد مسیر با شیبی نسبتا تند همراه میشود. پس از گذر از این شیب به یک مسیر تراورسی در کنار یک دیواره بلند با تیغه ها و شکاف های عمودی می رسیم و پس از عبور از این مسیر و پایین رفتن از چند تخته سنگ وارد دره رویایی تابستان خانه می شویم.ساعت 10:15 است که ما به اینجا وارد می شویم. این دره هوای بسیار لطیف و خنکی دارد و از اینروست که آنرا تابستان خانه نامیده اند.

شیب این دره نیز کمی تند است. وقتی به انتهای مسیر میرسیم بر سر یک دو راهی یک تابلو نصب است که راه پناهگاه را نشان میدهد.

وارد دره نجیب شده وپیش میرویم . این دره تنگه ایست در میان صخره های بلند که آخرین شیب تند پیش روی ماست.

شیب این دره خیلی تند است و در زمان پر برف توام است با برفکوبی سنگین و طاقت فرسا. که البته زمانیکه ما از این دره گذر می کردیم هیچ برفی در آن نبود .پس از مدتی بالا رفتن در کنار سنگ بزرگی ایستادیم تا نفسی تازه کنیم.

حدود یک ساعت طول می کشد تا از این دره بالا برویم. پس از دره نجیب و در مسیری نسبتا کم شیب و گاه هموار به پیش می رویم. بعد از زمان اندکی راه پیمایی پناهگاه را از دور می بینیم. با قدمها سریع به سوی پناهگاه حرکت کرده و ساعت 11:30 خود را به آنجا می رسانیم.

از اینجا تا قله با شیبی ملایم همراه است.

بعد از استراحت و صرف ناهار به دلیل سردی و برودت هوا در پناهگاه به استراحت پرداختیم. صبح روز بعد برای صعود به قله در ساعت 7 آماده می شویم. هوا آفتابی است و باد خنکی می وزد و هر چه ارتفاع می گیریم به شدت این باد افزوده می شود. به سرعت به سوی قله در حرکتیم. سعی ما اینست که هر چه زودتر به قله برسیم. پس از حدود یک ساعت و چهل دقیقه راهپیمایی در ساعت 8:40 صبح به قله 4075 متری شیرکوه می رسیم. قله دارای پناهگاه و یک دکل مخابراتی است که از دور نمایان است. چند دقیقه روی قله می ایستیم و مناظر باشکوه اطراف را می نگریم و چند عکس به یادگار و با عکس دوست عزیزمان مجید امینی میگیریم . در دره شمال غربی روستای زیبای سانیج و در دور دست های غربی تک قله ارنانکوه که کوهی است مخروطی و زیبا خودنمایی می کنند .

ساعت 9 از قله سرازیر شده و به آرامی مسیر پناهگاه را پیش می گیریم. 10:15 دقیقه به پناهگاه میرسیم و با استراحت یک ساعت آماده فرود میشویم .مسیر بازگشت مان از دره نجیب است. شیب اینجا تند و سطح راه پوشیده از تکه سنگ های لغزنده است. با احتیاط از دره نجیب فرود آمده و وارد تابستان خانه می شویم.

در کنار چشمه سفیل آباد می ایستیم تا نفسی تازه کنیم آبی نوشیده و به سوی ده بالا حرکت می کنیم.

ساعت 13:15 در کنار ماشین ایستاده آبی می نوشیم و لباس ها را کم کرده کوله ها را جمع کرده و به سوی تفت و سپس یزد و پس از آن به سمت نایین حرکت می کنیم .

ساعت 17 به نایین رسیدیم با خداحافظی از دوست و همنوردان عزیزمان آرش او را بدرقه اصفهان نمودیم .