Zorluk seviyesi   Zor

3,3
6,7

1980 kere bakıldı , 36 kere indirildi

yer  Neshlaj, Isfahan (Iran)

صعود به قله دومیر کاشان

برای مشاهده اطلاعات نقاط مختلف مسیر بر روی مکان نشان های ثبت شده در مسیر کلیک کنید تا تصاویر و اطلاعات آن نقطه را به دست آورید

زمان : جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
مکان : ۳۰ کیومتری غرب کاشان ، جاده مشهد اردهال ، روستای نَشَلج
مدت زمان کوهپیمایی : حدود ۱۲ ساعت
ارتفاع حداقل : ۲۰۱۰ متر روستای نشلج
ارتفاع حداکثر(قله): ۳۴۵۰ متر(گوگل ارث) ۳۴۹۰ متر(جی پی اس)
ارتفاع پیموده شده : ۱۴۸۰ متر
مسافت طی شده : بیش از ۲۰ کیلومتر(مسیر کامل)
مسیر ثبت شده، توسط جی پی اس، به صورت ناقص ضبط شده است لذا تنها ۱۳ کیلومتر از مسیر را نمایش می دهد
شیب حداکثر : ۶۷ درصد
کوهنوردان : محمد عرفان رازقی ، پیمان شمشیرگرزاده ، موذنی ، خاکسار و یکی دیگر از طلاب حوزه علمیه علوی

توضیحات :
بسم الله الرحمن الرحیم

قله دومیر یا اردهال سومین قله مرتفع کوههای مرکزی ایران به شمار می رود که ارتفاعی نزدیک سه هزار و پانصد متر دارد لذا برای فتح آن روز پنجشنبه برنامه ریزی کردم

همان روز از تعدادی از طلاب حوزه علمیه دعوت کردم تا در برنامه حضور داشته باشند که چهار نفر از طلاب پایه اول اعلام آمادگی کردند

با برداشتن وسایل مورد نیاز از قبیل شیشه های آب ، چوب دستی ، کوله ، پتو مسافرتی ، کفش ورزشی مناسب،و صبحانه و ناهار پنجشنبه شب ساعت ده و نیم از قم حرکت کردیم و ساعت دوازده و نیم به روستای نشلج رسیدیم

در یکی از مساجد روستا که کوچه های اطراف آن سنگفرش بودند شب را گذراندیم
بلافاصله بعد از نماز صبح با ماشین حرکت کردیم و در انتهای مسیر آسفالته ماشین را پارک کردم
همانجا صبحانه را خوردیم و حدود ساعت شش و نیم صبح جمعه کوهپیمایی را آغاز کردیم

روستای نشلج دارای آب وهوای مناسب در فصل تابستان است و آب حاصله از کوهستان باغات اهالی را آباد نگه می دارد لذا خود روستا بسیار سرسبز می باشد
این روستا جزو بزرگترین روستاهای کاشان و منطقه می باشد

از بعد روستا تا سرچشمه آب روان این منطقه در پایه های قله دومیر یک مسیر مشخص که بعضا جاده خاکی و اکثرا مسیر خاکی و مالرو و پایکوبی شده است، وجود دارد که به طور معمول طی آن دو ساعت طول می کشد.

البته ما به دلیل حضور یکی از دوستان سنگین وضع و رعایت حال گروه این مسیر را سه ساعته رفتیم
دو گروه کوهنورد دیگر هم در همین مسیر دیدیم که البته هدفشان قله نبود و فقط برای تفریح آمده بودند

حدود ساعت ده نزدیک به انتهای مسیر مالرو بودیم که تصمیم گرفتیم دو قسم شویم
بنده و آقای موذنی با سرعت برای فتح قله جلو برویم و بقیه هم تا هرجا توانستند بیایند و سپس برگردند به روستا
در نتیجه هدف گروه دوم هم همان تفریح کنار آب جاری شد و بعد فهمیدیم که آنها از همانجا به سمت پایین برگشتند و کنار آب اطراق کردند
بنده و آقای موذنی حرکت خود را به سرعت برای فتح قله آغاز کردیم و تا ارتفاع ۲۹۰۰ متر رفتیم که آقای موذنی با توجه به عدم تجربه واحتیاطشان در مورد عدم برخورد به شب در مسیر برگشت تصمیم به برگشت گرفتند و البته سعی کردند من را هم از ادامه مسیر منصرف کنند ولی من گوشم به این حرفها بدهکار نبود
لذا ایشان مسیر برگشت را پیش گرفتند و من هم تنهایی به سمت قله ادامه مسیر دادم

جالب آنجا بود که وقتی روی یال کوهها رسیدم ابر و مه کوهها را فراگرفته بود و در چند مورد خود من هم داخل مه شدم

حدود ساعت دو به قله رسیدم و نماز را در همانجا خواندم و ناهار را هم صرف کردم
از بالای قله مناطق مختلف، رشته کوههای مرتفع و مناظرناب بسیاری دیده می شد
مخصوصا حرکت ابرها در زیر پای انسان واقعا حیرت انگیز بود

یک ربع به سه بازگشت را آغاز کردم و دست به پایین آمدن از یک مسیر جدید زدم
ابتدای آن بسیار خوب بود و مه هم تقریبا ناپدید شده بود
اما هنگامی که به یال نهایی مورد نظر جهت پایین آمدن رسیدم مسیر بسیار سنگینی را مشاهده کردم ، شیب زیاد به همراه زمین نامناسب
تعداد زیاد سنگ ریزه ها و سنگ های نیمه درشت به همراه خاک نرم و بسیار لغزنده و شیب تند مسیر ، راه برگشت را به شدت خطرناک کرده بود
من که دیگر راهی جز همان نداشتم مجبورا و با احتیاط زیاد و به آرامی آن شیب را پایین رفتم و الحمدلله بدون مشکل به پایین آن رسیدم

در همین شیب بود که باتری تلفن همراه من که مسیر را توسط جی پی اس ثبت می کرد به آخر رسید و مجبورا ضبط مسیر را متوقف کردم و یک درصد باتری باقیمانده گوشی را برای فهمیدن ساعت نگه داشتم

از پایین آن قسمت نیز مسیر خاکی مالرو تا خود روستا وجود داشت که آن را گرفته و با سرعت به سمت روستا حرکت کردم و در نهایت ساعت هفت عصر به خودرو رسیدم و تا بیست دقیقه بعد در مسجد که محل جمع شدن ما بود حاضر شدم و دیگر دوستان از نگرانی خارج شدند

در نهایت پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد روستای نشلج سوار خودرو شدیم و قبل از ساعت ده شب به قم رسیدیم

با آرزوی سلامتی و تندرستی و کوهنوردی همه شما عزیزان
  • Fotoğraf شروع،انتهای جاده آسفالته،صبحانه
مسیر کوهپیمایی ما از این مکان آغاز شد روستای نَشَلج واقع در ۳۰ کیلومتری کاشان با باغهای بسیار و آب روان ، بزرگترین روستای شهرستان کاشان به شمار می رود مسیر این روستا از جاده کاشان به مشهد اردهال ، کمی نرسیده به مشهد اردهال جدا شده و پس از ده دقیقه به روستا می رسد. مسیر تا همین نقطه کاملا آسفالته است ، البته بخشهایی از کوچه های داخل روستا سنگفرش نیز دارد صبحانه را بعد از نماز صبح در همین نقطه صرف کردیم و سپس به سمت قله حرکت کردیم
  • Fotoğraf جاده خاکی بسیار نامرغوب و منظره روستای نشلج
در حقیقت مسیری که در نقشه ها ثبت شده است به عنوان مسیر خاکی ، اصلا مناسب خودروهای سواری نیست و تنها مناسب موتور سیکلت است چرا که جاده خاکی آن بسیار نامرغوب و ناهموار است، لذا خودرو خودمان را در انتهای جاده آسفالت پارک کردیم و ادامه مسیر را پیاده پیمودیم از این مکان روستای نشلج به خوبی پیداست و زیبایی های آن نیز چشم نواز است
  • Fotoğraf سرویس بهداشتی wc
اتاقکی است در کنار مسیر خاکی که روی درب آن نوشته سرویس بهداشتی داخل آن نیز آفتابه وجود دارد که باید از آب جوی بالای آن پر شود تا قابل استفاده باشد دیواره های این توالت هم کاشی کاری شده است که البته برای یک توالت در همچین مکانی بسیار تعجب آور بود
  • Fotoğraf مسیر خاکی نامرغوب،جویبار آب
پس از پیمودن مسیر ابتدایی روستا که اتفاقا از خود روستا تا سرچشمه ، آب نیز در جویبارها یا مسیرهای ساخته شده جریان دارد، دراین مکان مسیر خاکی حتی از قبل هم نامرغوبتر می شود که حتی موتورسیکلت هم به راحتی از آن عبور نمی کند و باید احتیاط به خرج دهد مسیر آب هم به زیبایی در همین مکان جریان داشت و در اطراف آن نیز اندک باغها و تعدادی درختان مختلف از جمله گردو خودنمایی می کردند که منظره زیبایی پدید می آورد
  • Fotoğraf دوراهی آب،درخت بزرگ
پس از پیمودن حدود چهار کیلومتر از روستا به مکانی می رسید که از دوطرف آب جریان دارد سمت راست در مسیر ساختگی و سمت چپ در جویباری طبیعی طبعا مسیری که از سمت راست بود آبی جریان نداشت و مشخص بود که آب مکانی دیگر به اینجا انتقال داده می شد اما سمت چپ که مسیر اصلی ما نیز بود مملو از درختان و جریان آب است که در کنار آن مسیری مالرو نیز تا سرچشمه وجود دارد که حدود سه کیلومتر از همین نقطه تا سرچشمه راه است در همین جا بود که درختی قطور خود را به ما نمایاند لذا چند عکس جانانه نثارش کردیم اکثر درختان و باغهای منطقه گردو است
  • Fotoğraf مسیر مالرو
در کنار جویبار آب در این دره مسیری خاکی و مالرو وجود دارد که از روستا آغاز شده و سرچشمه آب ختم می شود و تا قله مسیر مالرویی یا هرگونه مسیر دیگر وجود ندارد این مسیرهای کوچک در برخی مکان ها قطور تر ولی در بعضی محلهای گذر بسیار باریک و خطرناک می شوند که خطر لیز خوردن را تشدید می کند
  • Fotoğraf دوراهی مالرو
این جا دو مسیر مالرو وجود دارد که البته در انتها، هریک به دیگری راه دارد. مسیر سمت چپ به سمت کوههای دست چپ دره نیز راه می یابد . اما مسیر راست در کنار جریان آب واقع است و جاذبه های خاص خود را دارد ادامه مسیر مالرو در راستای دره به سرچشمه آب این منطقه می رسد که مرغزار و فضای سبزی وسیع است
  • Fotoğraf دوراهی آب
اینجا مکانی است که آب از دو جهت و دو دره متفاوت جاری می گردد و به این نقطه می رسد که البته آب جاری از دره جنوب غربی بسیار بیشتر از طرف مقابل آن است مسیر صعود به قله دومیِر نیز به سمت همان مسیر پرآب جنوب غربی است نکته مهم سرسبزی تمام این مسیرهاست که به لطف خدا حتی در انتهای تابستان هم آب چشمه ها جاریست
  • Fotoğraf مسیر مالرو باریک
مسیر مالرو راستای آب هرچه به مبدا نزدیک می شود نا مرغوب تر نیز می شود چرا که شیب های بیشتر و صخره های بیشتری در مسیر آن قرار می گیرد و در بعضی قسمت ها بسیار باریک به حدی که در صورت عدم احتیاط ، احتمال حادثه کم هم نیست اما در مجموع تمام مسیر مالرو دارای شیب بسیار ملایم است که می توان به سرعت در آن حرکت کرد
  • Fotoğraf محل مناسب اطراق و پیکنیک
این مکان از آن جهت که زیر یک صخره بوده کاملا سایه و خنک است و از جهت دیگر باران و برف هم بدان نمی رسد همچنین وسیع و هموار است گروه ما هم که به این مکان رسید متوجه یک گروه دیگر شدیم که از قبل در آنجا اطراق کرده بودند البته برای رفتن به سمت آن باید از مسیر مالرو خارج شد و به طرف مقابل جویبار آب رفت
  • Fotoğraf مسیر مالرو شیب متوسط
اواخر مسیر جوی آب که سرچشمه نزدیک می شود ، مسیر خاکی نیز شیب بیشتری پیدا می کند به قدری که دیگر به سرعت سابق نمی توان در آن حرکت نمود و اندکی نفس گیر می نماید آب جاری نیز در این مکان بسیار کمتر شده است و دیگر به آسانی نمی توان از آن آب برداشت کرد سرچشمه هم چون به صورت مرغزار و منطقه وسیع شبیه به چمن گسترش یافته به هیچ وجه امکان برداشت آب را به شما نمی دهد لذا فقط از مناطق پایین تر می توان آب گرفت
  • Fotoğraf مرغزار و فضای سبز
این مکان منطقه سبز وسیعی است که به دلیل پخش شدن آب چشمه آن در گستره زمینی وسیع ایجاد شده که علف های سبزی روییده است. با چرای گوسفندان نیز ، این مکان شبیه به زمین چمن شده است البته چون شیب زیادی دارد نمی توان در آن فوتبال بازی کرد ولی هرجای آن که بنشینید سریعا خیس می شوید چون آب در تمام این مکان جریان دارد سرچشمه جویبارهای روستای نشلج نیز همینجاست که البته به همان دلیل پخش شدگی آب قابل استفاده نیست و از میان مسیر آب می توان آب را استفاده کرد شیب این منطقه هم کمی زیاد است و نفس گیر و کلا شروع کوه نوردی اصلی از همینجاست چرا که از طریق همین مرغزار باید به قسمت های بالایی کوهها رسید
  • Fotoğraf شیب تند و ماسه ای
بعد از گذشت از فضای سبز مسیر شیب دار صعود آغاز می شود که چند نکته در مورد آن قابل ذکر است اولا شیب آن زیاد است و با این وجود از بهترین شیبهاست چون باقی مناطق برای صعود شیب خیلی بیشتری دارند ثانیا جنس آن خاکی و رمل و ماسه ایست همراه با سنگهای بسیار ریز که صعود را کمی سخت می کند آن هم به دلیل اینکه هرجا پا می گذارید خاک زیر پا مقداری به پایین می آید این موجب اتلاف انرژی کوهنورد است البته این مسیر برای نزول مناسب است چون همان دلیل در نزول به نفع کوهنورد خواهد بود ثالثا برای حل مشکل جنس مسیر صعود می توان مقدار بیشتری را به سمت چپ حرکت کرد تا با استفاده از قسمت های صخره ای و سنگ های بزرگ آسانتر صعود را انجام داد البته روش صعود زیگزاگی هم بسیار مناسب است هم برای اینکه شیب زیاد نفس و انرژی انسان را تخلیه نکند هم برای اینکه خاک زیاد در زیر پا پایین نرود
  • Fotoğraf یال منطقه شمالی
بعد از صعود نفس گیر از شیب نسبتا زیاد هنگامی که روی یال می رسید مناظر زیبایی را مشاهده خواهید کرد و البته مسیر صعود نیز آسانتر می شود چون هم جنس زمین مناسب تر و همراه با پوشش گیاهی و سنگها و صخره هاست و هم شیب کمتری برای صعود دارد این مکان و ادامه کوه ها تا قله که ارتفاع بالای ۳۰۰۰ متر دارند در بسیاری از اوقات در مه و ابر فرو می روند که از قضا این بار نیز اطراف تا حدودی در مه فرو رفته بود
  • Fotoğraf مسیر سنگی و صخره ای
در ادامه مسیر صعود ، بر روی یال صخره های زیادی وجود دارد اما پایین از یال بیشتر خاکی و گیاهی با سنگ های کوچکتر است مسیر روی یال بعضا با اندکی صخره نوردی همراه خواهد شد و در برخی مواقع لازم است که برخی صخره ها را دور بزنید تاسریعتر به صعود کنید در تصاویر می توانید مقداری از این صخره ها و مناظر اطراف را ببینید
  • Fotoğraf ابر و مه
در روزی که من برای صعود انتخاب کردم منطقه دارای ابر و مه بسیار زیادی بود که گاها خود من هم داخل مه فرو می رفتم و مسافت زیادی را نمی توانستم مشاهده کنم البته تمام این ابرها در قسمت شمالی یال قله دومیر بودند و هنگامی که به قله رسیدم ، یک سمت یال کاملا پر ابر بود و سمت دیگر آن کاملا خالی از ابر که منظره فوق العاده ای بود ابرها از ساعت چهار دیگر تقریبا ناپدید شدند البته ابرهای بالاتر وجود داشتند که تا کاشان امتداد می یافتند
  • Fotoğraf قله،نماز و ناهار
ساعت ۲:۱۰ظهر به قله رسیدم قله دومیِر (Domier) سومین قله مرتفع کوههای مرکزی ایران با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۵۰ متر در سی کیلومتری شمال کاشان واقع می شود. نام دیگر این قله اردهال می باشد مسیرهای صعود مختلفی برای آن است که مشهورترین های آن صعور از دو روستای مرق و نشلج است که هردو از توابع کاشان هستند صعود من به قله از نشلج حدود هفت ساعت طول کشید در چند متری قله یک مکان خاکی و هموار مناسب برای استراحت وجود داشت که همانجا ابتدا نماز ظهر و عصر را اقامه نمودم و سپس ناهار که کنسرو تن ماهی داشتم صرف شد روی قله تعدادی سنگ روی هم گذاشته شده است که یک میله فلزی بدون هیچ گونه علامت نیز وسط آن سنگهاست و علامت قله است
  • Fotoğraf شیب تند خاکی گیاهی،مناسب برای نزول
شیب این قسمت برای صعود کمی زیاد و نفس گیر است و پوشش گیاهی آن نیز دارای گیاهان خاردار و غیر خاردار است خاک نرم این قسمت صعود را مشکل و پایین آمدن را آسان می نماید البته در قسمت های زیادی از این مسیر تکه سنگهای کوچک و بزرگ نیز قرار دارند که احتیاط را می طلبد
  • Fotoğraf شیب خاکی و سنگریزه تند
شیب این قسمت تند است و چون جنس زمین سنگ ریزه و خاک است ، به هیچ وجه برای پایین آمدن مناسب نیست و البته برای صعود هم مناسب نخواهد بود صخره های سر به فلک کشیده در اطراف این قسمت عرض اندام می کنند من هم مجبور بودم از این قسمت پایین بروم ولی خیلی نزول خطرناکی است در نتیجه برای صعود یا فرود هرگز این مسیر و دره منتهی به این مسیر را انتخاب نکنید که تمام وقت و انرژی شما را خواهد گرفت. اما جدای از آن نوع سنگهای این قسمت واقعا حیرت انگیز است انواع سنگهای دگرگونی این منطقه رنگهای بدیع و بسیار زیبا و متنوعی را ایجاد کرده است اگر اهل زمینشناسی هستید این مکان برای شما بهشت خواهد بود