• Fotoğraf آبشار زرد لیمه

Uploaded 30 Nisan 2017 Pazar

Recorded Nisan 2017

269 kere bakıldı , 21 kere indirildi

yer  Darreh Kalak, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

بشار زرد لیمه، آبشاریست بسیار زیبا که همچون چشمه ای جوشان از دل سنگ بیرون آمده و آب خود را به رودخانه بازفت می ریزد. رودخانه در دره ای به همین نام جریان دارد. آرام و گاهی خروشان از زرد کوه سرچشمه گرفته و از سرشاخه های اصلی کارون است و نهایتا به سد کارون 4 می رسد. ساعت 10 شب دو شنبه به اتفاق دوستان از ترمینال بیهقی به سمت شهر کرد حرکت می کنیم و حدود ساعت5:30 صبح به شهرکرد می رسیم. از آنجا سوار مینی بوس آقای رضایی شده و به سمت نقطه آغاز برنامه می رویم. باید جاده دیناران را به سمت عباس آباد و گرده پینه و رستم آباد برویم و پس از رسیدن به لشتر مسیر جاده خاکی را به طول 5 کیلومتر طی کنیم تا به تعاونی عشایر برسیم. این تعاونی مبدا حرکت ماست. از مینی بوس پیاده شده و پس از خداحافظی با آقای رضایی و معارفه ای مختصر در ساعت 9:30 صبح سه شنبه از پشت تعاونی عشایر مسیر را به سمت جنوب شروع می کنیم. این تعاونی در حال حاضر به مغازه ای کوچک تبدیل شده که ممکن است بعضی از مایحتاج سفر را بتوان در آن پیدا کرد. ابتدای مسیر کمی نامشخص است و تا رسیدن به پاکوب کمی زمان می برد. حدود یک ساعت بعد از شروع حرکت پاکوب رفته رفته پیدا می شود. ادامه مسیر ما را به چادر عشایر می رساند. گویا هنوز گوسفند ها را ندوشیده اند و محصول قابل عرضه آنها به کشکی که آن هم برای سال گذشته است، محدود می شود. از اولین چادر عشایر به بعد، رفته رفته شیب مسیر بیشتر می شود. مسیر را زیگزاکی به سمت پایین می رویم تا به ابتدای مسیر دست به سنگ می رسیم. توضیحی کوتاه در اینجا لازم به نظر می رسد. مسیر دست به سنگ مسیری با پهنای کم است. در قسمت هایی شیب بسیار زیاد می شود. اما با کمی تجربه به راحتی می توان از آن گذشت و به جرات می توان گفت در مورد آن کمی غلو کرده اند. برای پیمودن این مسیر ابدا احتیاجی به ابزار فنی نیست. نه طناب، نه هارنس و نه کارابین. اما اگر کسی تجربه کوهپیمایی نداشته باشد، ممکن است کمی از این قسمت بترسد. اما جای نگرانی نیست. خلاصه از این مسیر عبور می کنیم و روی یالی قرار می گیریم که با شیبی تند ما را به کف یک دره می رساند. قبل از کف دره به زمینی مسطح می رسیم. که سایه نسبتا خوبی دارد. توقف می کنیم و ناهار می خوریم. حدود ساعت 4 بعداز ظهر، پس از حدود 1 ساعت استراحت دومرتبه به مسیر ادامه می دهیم. پاکوب پس از رسیدن به کف دره ای بی آب روی یال مقابل ادامه می یابد. شیب مسیر کم کم زیاد می شود تا به دره اصلی رود بازفت می رسیم. رود بازفت همه را سر ذوق می آورد و لحظاتی تشنگی و خستگی مسیر فراموشمان می شود. القصه ساعت حدود 7 بعد از ظهر است که پس از 8 ساعت پیاده روی به بالای رود بازفت می رسیم. بالای آبشار گروه های دیگری هم که پیش از ما رسیده اند، چادرهایشان را بر پا کرده و کمپ کرده اند. نرسیده به آبشار باریکه آبی از زیر سنگ ها بیرون می آید که آب چندان خوبی ندارد. اما بالای آبشار چشمه خوبی هست و آب مناسب تری هم دارد. چادر ها برپا می شود و پس از خوردن شامی مختصر در همهمه سر و صدا و خنده گروه های دیگر از فرط خستگی به خوابی عمیق می رویم.

روز دوم:
ساعت 7 صبح بیدار باش است. دوستان را بیدار می کنیم و مشغول خوردن صبحانه می شویم. تا صبحانه را بخوریم و وسایل را جمع کنیم، ساعت هشت و نیم صبح است. گویا در آن طرف جره چشمه آب مناسب تری قرار دارد. از خیر پر کردن آب از چشمه کنار آبشار می گذریم و به سمت پایین آبشار می رویم. آب با فشار از بالا به پایین می ریزد و قطره های آب پودر شده خیسمان می کند. اما نمی شود از خیر گرفتن عکس گذشت. عکس هایمان را می گیریم و به سمت جره می رویم. گروه دیگری قبل از ما قصد گذشتن از جره را دارد. منتظر می شویم تا آقای احمدی مسئول جره همه را از بازفت عبور دهد. کار رد کردن هر نفر 5 دقیقه ای به طول می انجامد و برای هر کدام 8هزار تومان مطالبه می کند. کوله ها را هم جدا به جره بسته و از رودخانه عبور می دهد که برای آنها هزینه ای دریافت نمی شود. هر بار هشت کوله را به جره می بندند و با دو نوبت عبور همه کوله های گروه قبل را از عرض رودخانه عبور می دهند. با توجه به اینکه روز گذشته مسیر زیادی را بدون آب و با شیب منفی تند به سمت پایین طی کرده ایم تصمیم می گیریم که روز دوم را آسان تر برگزار کنیم. پس از عبور دوستان از جره تنی به آب می زنیم و 1 ساعتی را به آب تنی و استراحت می گذرانیم. همان طور که گفتم آن طرف رودخانه دو چشمه آب خوب وجود دارد که کیفیت آن از چشمه بالای آبشار بهتر است. از همانجا آب بر می داریم و حدود ساعت 12:30 ظهر از سمت چپ رودخانه پاکوبی را که به سمت بالای دره می رود ادامه می دهیم. حدود دو ساعت طی مسیر ما را به بالای دره می رساند. به سمت دره رودخانه گاوشیر حرکت می کنیم. کنار رودخانه دو چشمه آب وجود دارد یکی از آنها که در پایین دست رودخانه قرار گرفته، کیفیت آب بهتری دارد. از آنجا آب برمی داریم و مسیر را ادامه داده تا به بستر رودخانه بادام شیرین می رسیم. آن طرف رودخانه آرامگاهی وجود دارد. پا را به آّب می زنیم و از رودخانه عبور می کنیم و در مجاورت گورستان چادرهایمان را بر پا می کنیم. دوستان دومرتبه برای آب تنی به رود خانه می روند. رودخانه خوبی است و آب زلالی دارد و در قسمت هایی حوضچه هایی با عمق بیشتر که آدم را وسوسه می کند. ما هم به بقیه ملحق می شویم. رودخانه پر از ماهی های کوچک است. آبتنی می کنیم و برای صرف ناهار به چادرهایمان برمی گردیم. گروه های دیگر هم از راه می رسند و در کنار ما کمپ می کنند. آتشی برقرار می شود و کنار آتش به گفتگو با دوستان و گروه های دیگر سپری می شود تا اینکه ساعت 11 شب برای خواب به چادرهایمان بر گردیم. روز دوم هم به پایان می رسد.

روز سوم:
ساعت 6:30 صبح بیدار باش است. شب گذشته، شب سردی بوده و جداره های چادر همه خیس شده است. از چادر بیرون آمده و نرم نرمک وسایل را جمع می کنیم. صبحانه می خوریم و وسایل خیس را کنار آتش خشک می کنیم. ساعت 8:30 صبح از پشت خانه های عشایر مسیر را با شیب مثبت روی پاکوبی در جهت شمال ادامه می دهیم تا اینکه پس از نیم ساعت پیمودن مسیر به چشمه خوبی می رسیم. برعکس روز اول، درروز سوم چشمه به وفور پیدا می شود و لازم نیست آب زیادی همراه خود برداریم. ادامه مسیر از داخل جنگل است و از گرمای آفتاب درامان هستیم. حدود ساعت 12 ظهر به بالای رود بازفت می رسیم. دیواره هایی با ارتفاع زیاد و کمی ترسناک در دو سمت رودخانه قرار گرفته. از اینجا احتیاط بیشتر را چاشنی کار می کنیم و به پیش می رویم. پاکوب در بسیاری از قسمت ها چندان مشخص نیست. اما پیدا کردن آن کار سختی هم نیست. تنها شیب بسیار تند مسیر تا ابتدای پلکان دزپارت و پریدن از روی سنگهای بزرگ کمی خسته مان می کند. به ابتدای پلکان می رسیم. لحظه ای استراحت می کنیم و مسیر را ادامه می دهیم. در کل باید گفت که قسمت سخت ماجرا همین پلکان دزپارت است. لبه های پله ها ساییده شده و فضولات دام کمی آن را لغزنده می کند؛ به علاوه قسمتهایی از پله ها خراب شده و برای پایین آمدن باید احتیاط زیادی به خرج داد. ابتدای خرابی پله ها، کوله ها را دست به دست رد می کنیم و سپس با حمایت بقیه اعضای گروه هم از محل شکستگی پله ها رد می شوند. ساعت حدود 1:30 بعد از ظهر است که روی پل خداآفرین می ایستیم و کمی استراحت می کنیم. گرمای هوا و آفتاب تند اجازه استراحت بیشتر نمی دهد. از پاکوب سمت راست رودخانه به سمت بالا می رویم و رفته رفته از بستر رودخانه فاصله می گیریم. حدود ساعت 2:30 در جایی نه چندان مسطح زیر سایه درختان برای خوردن ناهار توقف می کنیم. یک ساعتی سپری می شود. مجددا مسیر را از سمت پاکوب با شیبی مثبت طی می کنیم تا به چادر عشایر می رسیم. چای و دوغ محلی و شیر فراهم است. دوستان لحظه ای را در چادر به استراحت و خوردن دوغ سپری می کنند. از اینجا به بعد رفته رفته دره رودخانه بازفت باز می شود. هنوز یک ساعتی زمان داریم به کنار رودخانه می رویم و دومرتبه به آب می زنیم. ساعت6:30 بعد از ظهر است که ابتدای جاده آسفالت روستای گزستان سوار مینی بوس آقای رضایی شده و به سمت شهر کرد حرکت می کنیم. بین راه برای شام متوقف میشویم و ساعتی را به خوردن شام سپری می کنیم. راس ساعت 11 وارد ترمینال شهر کرد می شویم و همانجا سوار اتوبوس شده و به تهران باز می گردیم و برنامه به پایان می رسد.

شماره های مورد نیاز:
مینی بوس آقای رضایی:..................................................................................................09103875349
مینی بوس آقای بهمن حیدری:..................................................................................................09133813576
مینی بوس: ...............................................................................................09132831519