Koordinat sayısı 449

4,4
8,7

1532 kere bakıldı , 32 kere indirildi

yer  Dagāh, Zanjan (Iran)

ما از فصل زمستان در صدد رفتن به این مسیر بودیم اما منتظر شدیم تا بهار فرا رسیده و از طبیعت بکر و زیبای منطقه استفاده کنیم برای همین در تاریخ شنبه نوزدهم اردیبهشت سال 1394 ساعت 2 ظهر باتفاق دو نفر دیگر از دوستان با ماشین به روستای زیبای دگاه می رویم
راس ساعت 3 بعد از ظهر حرکت خودمان را بسمت روستای ولیدر آغاز می کنیم ، بجای مسیر معمول ، از مسیری که بسمت شرق روستا حرکت می کند مسیرمان را آغاز می کنیم ، باغات روستای دگاه و رودخانه پرآب در پیش روی مان است پس از یکساعت به گردنه می رسیم و پس از عبور از گردنه به چشمه بسیار پرآب موسوم به شاهبلاغی می رسیم لختی می آساییم و با فرزندان عظام از روستائیان دگاه به صحبت می نشینیم ، هر چند مسیر را از قبل در جی پی اس داریم برای اطمینان راه را دوباره از ایشان می پرسیم . تعدادی از اهالی روستای ولیدر برای کندن والک تا خط الراس آمده اند . مسیر را ادامه می دهیم و از گردنه موسوم به شفق عبور می کنیم و از یخچالهائی که هنوز آب نشده اند و یادگار زمستان اند ، این قسمت تقریباً مرتفع ترین قسمت های زنجان نیز محسوب می گردند . پس از عبور از گردنه و سرازیر شدن بسمت طارم در ادامه به سرچشمه رود شیت ولیدر که از همین آبها سرچشمه می گیرد می رسیم و از آنها عبور کرده و به اوبه های مخروبه می رسیم که تلاقی راه معمول پیاده از دگاه به ولیدر هم هست . ضمناً جاده خاکی ماشین روی نیز بچشم می خورد که پس از پرسش از اهالی ولیدر متوجه می شویم که از روستای ماری به آن ییلاق راه دسترسی برای آوردن وسایل ییلاق نشینان ایجاد گردیده است . با توجه به اینکه فصل ریواس می باشد کوهها مملو از بوته های ریواس و تره های کوهی است اما فرصتی برای توقف و چیدن آنها نیست از انها عبور می کنیم به کوهی صخره ای و ابتدای جنگل بالای روستای ولیدر می رسیم برای عکس گرفتن اندکی توقف می کنیم ، و از بالا دره مملو از درختان جنگلی را به نظاره می نشینیم ، مسیر را به سمت یخچال ولیدر ادامه می دهیم حدود ساعت 7 عصر در کنار یخچال طبیعی ولیدر هستیم . محلی که در گرماگرم تابستان نیز درون یخچال از شدت سرما قابل تحمل نیست ، اهالی برای نگهداری پنیر و محصولات گوسفندی از یخچال فوق استفاده می کنند ، کل مسیر در حرکت متعادل حدود 4 ساعت زمان می برد و مسیر دارای شیب مناسب بوده و برای برنامه نصف روزه مناسب است ، پس از عبور از کوچه باغ های بیادماندنی ولیدر به روستای ولیدر می رسیم ، ماشینمان سر وقت در روستا منتظرمان است .......