süre  11 saat 26 dakika

Uploaded 23 Mayıs 2018 Çarşamba

Recorded Nisan 2018

140 kere bakıldı , 9 kere indirildi

yer  Dahaneh, Golestān (Iran)

هزار دره منطقه ای است با زمین شناسی عجیب و طبیعت زیبا که در استان گلستان ۷۲ کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس قرار گرفته است. فاصله تهران تا محل آغاز پیمایش یعنی روستای "گچی سویی" ۵۸۰ کیلومتر است

برای رسیدن به هزار دره می بایست از گرگان و گنبد گذشت و در مسیر کلاله قرار گرفت. این منطقه بخشی از ترکمن صحرا بوده و اقوام ترکمن در آن زندگی می کنند

هزار دره به غیر از طبیعت شگفت انگیزش، آرامگاه یکی از پیامبران دین مسیح و همچنین گورستان باستانی را در خود جای داده و به لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیار زیادی است

مناسب ترین زمان برای بازدید از مرغزارها و کشتزار های سرسبز هزاردره، ماه فروردین می باشد. سرسبزی دشت های و شکل زیبای تپه ماهورهای هزار دره، این منطقه را یکی از مقاصد اصلی گردشگری قرار داده است و باید گفت یکی از خص ترین چشم اندازهای ایران را می توان در این مسیر جستجو کرد

نکته حائز اهمیت این است که کنطقه زیارتی خالدنبی که در عزاردره واقع گردیده سکی از مکان های مذهبی بسیار مهم ترگمن ها می باد و در بازدید از این کنطقه گردشگران باید احترام به آداب و رسوم محلی را مورد توجه قرار دهند

یکی دیگر از مقاصد گردشگری بسیار پر اهمیت در این نطقه گورستان باستانی آن است که چندید هکتار از زمین های اطراف آرامگاه خالد نبی را در بر گرفته است. این گورها که قدمتی بین سه تا پنج هزار سال دارند اشکال عجیبی از سنگ قبرها را به نمایش می گذارند بدین ترتیب که با توجه به جنسیت و عایله مندی شخص صاحب گور، به شکل آلت تناسلی مرد و یا سینه زن در می آیند تا در زمانی که خط وجود نداشته گواهی بر جنسیت فرد به خاک سپرده شده و هویت او باشند

هر چند در سال های اخیر گرئه های معلوم الحال که علاقه ای به تاریخ پربار پیش از اسلام در این سرزمین ندازند با یورش های گاه و بی گاه خود به این کنطقه اقدام به تخریب و غارت ایم سنگ قبر های چند هزار ساله کرده اند اما حضور پررنگ گردشگران و حضور کمرنگ سازمان کیراث فرهنگی شاید از ادامه این تخریب ها جلوگیری نماید
باید توجه داشت آلت پرست قلمداد کردن صاحبان این گورها ممکن است احساسات اقوام محلی ترکمن را جریحه دار کند پس بهتر است از این لقب که به لحاظ باستان شناسی ثابت نشده استفاده نکنیم

مسیر تا روستای گچی سویی آسفالت است و اتوبوس ها قابلیت رفت و آمد دارند اما از روستای گچی سویی تا پارکینگ آرامگاه خالد نبی تنها سواری ها و مینی بوس ها امکان تردد دارند. شایان ذکر است مینی بوس های محلی از گچی سویی تا خالد نبی در رفت و آمدند و مبلغی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان به صورت رفت و برگشت می گیرند

در ابتئای مسیر خاکی در حاشیه روستای گچی سویی آلاچیق ترکمنی با خوراک محلی و فروشگاه و سرویس بهداشتی موجود است. در آرامگاه خالدنبی نیز بازارچه و رستوران و زائرسرا و سرویس بهداشتی موجود است

نکته دو: مسیر ارائه شده با دستگاه جی پی اس گارمین مدل ۶۴ اس ذخیره گردیده است
نکته دو: مسیر از کلاله تا پارکینگ خالدنبی با اتوبوس و بقیه آن پیاده پیموده شده است

برای شرکت در برنامه های هفتگی کوهنوردی و گردشگری باشگاه توچال با تلگرام اینجانب تماس حاصل نمایید