Zorluk seviyesi   Zor

3,2
6,3

7906 kere bakıldı , 51 kere indirildi

yer  Ţāq-e Bostān, Kermānshāh (Iran)

طاق بستان نام کوه تاریخی و باستانی مشرف بر شمال شهر کرمانشاه می باشد و قرار گرفتن این کوه در این مکان باعث تاثیرات بسزایی در آب و هوای شهر کرمانشاه شده است واین کوه با خط الراس 9 کیلومتری خود به دو تنگه کنشت در شرق و تنگه ملاورد در غرب محدود می گردد وقلل محلی مشهور آن نیز شامل چهار قله : فرخشاد ، دوشاخ(دو کلان) ، زرده بلین وسرطاق می باشد که بلندترین آنها فرخشاد است که 2450 متر از سطح دریا ارتفاع دارد
در اطراف این کوه بخشنده چندین چشمه آب وجود دارد که بعضی دایمی و بعضی فصلی می باشند دراین مسیر پیمایش شده سعی شد پنج چشمه نسبتا مشهور این کوه مارک گردد که شامل چشمه های تِک تِک – وزمان – میوله(كوثر) –دواشکفت و مسیر از کنار چشمه بزرگ طاق بستان آغاز گردید
علت نامگذاری این چشمه ها بخاطر طبیعت ونوع چشمه ها می باشد : چشمه تک تک بخاطر برون ده آب کم خود- چشمه وزمان بخاطر وجود چند درخت وزم در اطراف آن – چشمه کوثر بخاطر آب گوارا وطبیعت زیبا و بهشتی اطراف آن و چشمه های دو اشکفت بخاطر واقع شدن در کنار غار دو اشکفت به این نامها نامگذاری شده اند ونام قدیمی چشمه کوثر میوله بوده که یا بمعنی درخت انگور است چون میو در زبان محلی بمعنی درخت انگور است ویا بمعنی گوسفندان پراکنده و رها شده می باشد

از بین این پنج چشمه سه تا در جبهه جنوبی کوه ودو تایشان (وزمان و کوثر) در جبهه شمالی ودر پشت کوه قرار دارند نکته جالب در مورد این چشمه ها (بجز چشمه طاق بستان) این است که ارتفاع قرارگیری شان چه در پشت وچه در جلوی کوه در ارتفاع تقریبی 1600 متر می باشد مخصوصا دو چشمه کوثر ودو اشکفت که در دو طرف شمالی وجنوبی کوه دوشاخ در روبروی هم قرار دارد واحتمالا سفره مشروب کننده آب آنها می تواند از یک منبا باشد

در بیشتر کوهها مخصوصا کوههای اطراف کرمانشاه جبهه شمالی کوه حالت صخره ای و ریزشی دارد واین بخاطر فرسایش زیادتر وسرد وگرم شدن بیشتر سنگها در جبهه شمالی می باشد واین موضوع شامل حال کوه طاق بستان هم هست و مسیر اخیر با رسیدن به قله فرخشاد و ورود به پشت کوه برای رسیدن به چشمه وزمان که در پشت کوه واقع شده است در بعضی از قسمتها دهلیزهای صخره ایی در مسیر وجود دارد که برای عبور از آنها احتیاج به طناب می باشد و راه حالت فنی بخود می گیرد
مسیر پیمایش شده تقریبا 13 کیلومتر بود و زمان پیمایش 8.5 ساعت بطول انجامید

9 yorum

• Fotoğraf Nader Montazeryani نادر منتظریانی

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 17.Nis.2013

در این برنامه دوست هنرمند آقای حسین ریاحی ما را همراهی نمودند گزارش تکمیلی این برنامه رامی توانید از وبسایت ایشان مشاهده بفرمایید با تشکر فراوان از این دوست عزیز

• Fotoğraf shawdalaan

shawdalaan 17.Nis.2013

درود بر شما
    جناب منتظریانی ازینکه روزی بیاد ماندنی را در دامان طبیعت در خدمت شما و همراهانتان بودم گرامی میدارم .از همنوردی با شما بسیار آموختم و این آموزه ها را ارجمند خواهم داشت.ازینکه من را پذیرفتید سپاسگزارم
    کار ارزشمند و پر زحمتی را متقبل شدید که برای آیندگان که شاید نشانی ازین چشمه ها نباشد بسیار مفید خواهد بود
    شاد و در اوج باشید

• Fotoğraf کیان

کیان 18.Nis.2013

با عرض سلام
    خیلی ممنون از این همه وقت و انرژی که میذارید
    مطلب خیلی خوب و کاملی بود

• Fotoğraf mohammad dahim

mohammad dahim 18.Nis.2013

نادر جان ممنونم که تصویر حقیر را هم تکی در کنار زحمات خود بیاد بود گذاشته اید . سپاس https://www.wikiloc.com/outdoor-trails/pnj-chshmh-z-khwh-tq-bstn-4313097#wp-4313104/photo-2125720

سلام بر همنورد فنی و با اخلاق وبی ادعا فقط عاشق کوه کوهستان چه سعادتی است بیش از 50کوهپمایی در جوار شما کوهمرد شایسته همراه دوستان دیگربودم و یاد بود گل گشت پنج چشمه هم با حسین عزیزرا به خاطرات کوهپماییم اضافه شد . شکر خدای مهربان و تشکر از دوستان یاعلی مدد به امید برنامه دیگر در کنارهمدیگر

• Fotoğraf farhad namdari

farhad namdari 19.Nis.2013

سلام و درود خدمت جناب منتظریانی
    باعث افتخار بنده است که دوست وهمشهری با خردی چون شما دارم.آفرین بر شما و همنوردان دلاورتان.بسیار کار ارزنده ومتفاوتی انجام داده اید.دست هنرمندتان را از دور میبوسم.به امید دیدار.

• fardin goharnia 09.Eyl.2014

با سلام و عرض ادب
    اسم اصلی این چشمه ( میوله ) میباشد
    با تشکر /outdoor-trails/pnj-chshmh-z-khwh-tq-bstn-4313097#wp-4313100

• fardin goharnia 16.May.2015

با سلام خدمتجناب منتظریانی
    با توجه به نظامی بودن منطقه پشت کوه مسیر بین دو چشمه وزمان و میوله مشکلی برای شما پیش نیاورد؟
    و میتوان هر زمانی این مسیر را پیمود؟

• Fotoğraf Nader Montazeryani نادر منتظریانی

Nader Montazeryani نادر منتظریانی 16.May.2015

باسلام خدمت جناب گوهرنیا
    دوست گرامی همونطور که میدانید تنگه کنشت محیط نظامی محسوب میشود ولی این مسیر که ما حرکت کردیم یعنی از چشمه وزمان تا چشمه کوثر حالت نظامی ندارد