süre  12 saat

4,1
8,3

456 kere bakıldı , 27 kere indirildi

yer  Ābnīk, Tehrān (Iran)

در هفتمین روز از هفتمین ماه سال 1396 برای اولین بار همراه با گروه کوهنوری فراز تهران به قله خرسنگ جنوبی صعود کردیم.
مسیر صعود به این قله از روستای آبنیک واقع در منطقه رودبار قصران و بالاتر از روستاهای فشم و زایگان و قبل از گرمابدر می باشد. پس از رسیدن به روستای آبنیک وارد خیابان جانستان شده و در انتهای جاده خاکی و تا جایی که امکان پیشروی وجود دارد میتوان ماشین ها را پارک کرد.
از این به بعد مسیر خاکی را مستقیم ادامه داده و با گذر از آب که به وسط جاده آمده راه را ادامه داده تا به گردنه رسیده و در این قسمت دو چالش وجود دارد که راه بسیار باریک می شود و با کمک از سنگ ها بسیار محتاط باید عبور کرد . بعد از آن به دشت جانستون رسیده و برای رسیدن به قله خرسنگ به سمت راست و برای رسیدن به قله جانستون به چپ می رویم.( غار بیوک آقا در مسیر قله جانستان قابل مشاهده است) که با نظر سرپرست برای صرف صبحانه به سمت چپ و تا نزدیکی غار می رویم. پس از صبحانه برای رسیدن به قله خرسنگ از مسیر و پاکوب سمت راست دشت ادامه داده و با عبور از یال شیب گرفته و به خط الراس که می رسیم قله خرسنگ شمالی (3810 متر ) در سمت چپ و خرسنگ جنوبی (3930 متر ) در سمت راست می باشد که مسیر را به سمت راست ادامه دادیم و 20 دقیقه پایانی تا قله به دلیل شیب زیاد کمی دشوار تر می شود و باد سردی که شروع به وزیدن گرفته هم کار را سخت تر می کند. در نهایت در ساعت 14:05 به قله خرسنگ جنوبی رسیده که در بالای قله تابلوی نام قله و تابلویی هم به نشان یادبود آقای " عادل صفری" که در سال 93 از این قله سقوط کرده نیز وجود دارد. به دلیل وجود باد شدید توقف طولانی بر روی قله نداشته و بعد از گرفتن عکس های یادگاری از همان مسیر رفت به پایین حرکت کرده. در راه برگشت به دلیل ذیق وقت بدون توقف های طولانی و حتی بدون توقف برای ناهار به راه خود ادامه دادیم ولیکن با این وجود یک ساعت آخر مسیر در تاریکی سپری شد و در نهایت در ساعت 19 بعد از 12 ساعت کوهپیمایی به محل پارک ماشین ها رسیده و برنامه با موفقیت به پایان رسید.