1,9
3,8

91 kere bakıldı , 7 kere indirildi

yer Saint-Éloy-la-Glacière, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

FR Balisage jaune

Départ de la Mairie, prendre le large chemin de terre entre la mairie et la route de Fournols. Passer le ruisseau de la Dolore et suivre ce chemin jusqu'à Montgheol. Peu de temps après le départ, un panneau indique la Fontaine du Bon St-Eloy. Descendre derrière le panneau (5m) à la lisière des bois. Revenir pour reprendre le chemin.

1) Traverser le CD 39, bifurquer à gauche, faire 50 m et prendre le premier chemin de terre à droite, parallèle à la route. Le suivre tout droit sur près d’un km (laisser les chemins partant à droite).

2) Prendre à droite la piste forestière en basalte et continuer tout droit sur un km. (Hors circuit : possibilité de monter à la Croix Chenue, croix en fer forgé avec panorama sur la commune voisine St-Amant-Roche-Savine. Monter par un chemin à droite).

3) A l’intersection, prendre à gauche. A partir des Salles, suivre le chemin goudronné.

4) A l’intersection du CD 105 (Croix des Rameaux), prendre à droite puis, 30 m après, suivre le large chemin à gauche qui mène au Griffol.

5) Prendre avant la route à gauche un sentier et passer entre deux bâtiments, couper le CD 39 pour prendre le chemin en face. Traverser le CD 39 et rejoindre la Mairie.

NL gele route

Vertrek vanaf het gemeentehuis, neem de brede onverharde weg tussen het gemeentehuis en de weg naar Fournols.
* Kort na het vertrek, komt op uw pad een granieten kruis op een stenen basis geplaatst. Het kruis is achthoekig, erg interessant (privé).

Ongeveer 400m na de start wijst een bordje op “de Fontaine du Bon St-Eloy”. Ga naar beneden achter het bord (5m) om de bron te bezoeken. Keer daarna terug om het pad te hervatten.
* De bron van de “bon St-Eloy” is een bouwsel gemaakt van graniet, met verschillende imposante stenen (inclusief de platen die het bedekken). Het water dat hier opwelt is lange tijd het onderwerp geweest van bijgeloof: de paarden werden naar de fontein geleid, daarna werden ze negen keer rond het kruis genomen om ze te behoeden voor ziekte en ze te genezen van hun gebreken.

Terug op het pad; steek de Dolore over en volg deze route naar Montgheol.
* In Montgheol is een zeer goed gerestaureerde broodoven met een zeer interessante bodem, waar het brood werd gebakken.

1) U komt bij de CD 39, steek deze over en ga linksaf, loop 50 m over deze weg en neem dan de eerste onverharde weg rechts, evenwijdig aan de weg. Volg deze onverharde weg bijna een kilometer rechtdoor (laat de paden aan de rechterkant, liggen).

2) Neem rechts de bosweg gemaakt van basalt en blijf alsmaar rechtdoor lopen voor een km.
* Uitstapje van de route af: bij een bordje “Croix Chenue” kunt u omhoog lopen om te genieten van een panorama op het naburige stadje St-Amant-Roche-Savine het kasteel “Chapiou” en het hoogste punt van het Forez-gebergte, Pierre sur Haute 1634m hoog, volg daarvoor rechts een pad op omhoog. Neem dezelfde route terug om de wandeling te hervatten (boven is ook een gele markering maar dat is van een andere wandeling!!)

3) Op de splitsing slaat u linksaf. Vanaf Les Salles is het pad geasfalteerd.

4) Op de kruising van CD 105 (Croix des Rameaux), slaat u rechtsaf en vervolgens, 30 m verder, volgt u het brede pad aan de linkerkant dat naar de Griffol leidt.
* De Rameaux of Rapans kruis (palmpasen), op punt 4, is een gebouw van Volvic steen, gebouwd in 1943. Op palmzondag ging de priester daar zegenen. Zo werd het kwaad van huis verwijderd, dankzij de gezegende buxus dat van alles beschermde.

5) Neem voordat u bij de geasfalteerde weg bent, aan de linkerkant een pad en passeer tussen twee gebouwen. Steek de CD 39 over om het tegenoverliggende pad te nemen. Steek nogmaals de CD 39 over en u bent weer terug bij het stadhuis.