Zorluk seviyesi   Orta zorlukta

2,3
4,7

659 kere bakıldı , 11 kere indirildi

yer  Darband sq, Tehrān (Iran)

پنجشنبه بیستم فروردین ماه 1394

مسیر سربند از ده پس قلعه تا دوراهی اوسون
مسیر دربند به دليل موقعيت جغرافيايي خاص از پرترددترین و مشكل ترين مسیرهای ارتفاعات شمال تهران است. در فصل زمستان مسير سربند به پس قلعه تا دوراهي اوسون به علت پرتردد بودن راه و كوبيده شدن برف يخ مي زند و استفاده از يخ شكن هاي معمولي را ضروري مي‌سازد. در ابتداي راه، در مسير انحرافي و منشعب از پس قلعه به سمت امامزاده ابراهيم، خطر ريزش يك بهمن كوچك از سمت غرب وجود دارد. پس از امامزاده و درون دره انتهايي آن، به سمت زير ايستگاه شماره دو تله سیژ داراي بهمن هاي هولناكي است كه گاهي تا حوالي امامزاده پيش مي‌آيد. پس از ایستگاه تله سیژ مسیر با شیب حداقل و از کنار کافه ها و رستوران ها عبور کرده و در دوراهی بندیخچال دوشاخه می شود. همچنین از میدان سربند نیز مسیری از کف دره عبور کرده و به همین دوراهی می رسد. از این دوراهی مسیر بندیخچال در شرق رودخانه دربند ادامه می-یابد که پس از عبور از بند یخچال به دیواره شروین و جان پناه شروین می رسد. منطقه بند یخچال را می توان مدرسه سنگ نوردی تهران نامید. از اوایل فصل بهار تا قبل از بارشهای زمستانی این منطقه هر هفته پذیرای سنگ نوردان است و بساری کلاسهای آموزشی رسمی نیز در همین منطقه برگزار می گردد.
از دوراهی بندیخچال، مسیر سمت غرب رودخانه دربند به دوراهی اوسون می رسد. در اینجا نیز مسیر دره اوسون از دربند منشعب می شود.
مسير شيرپلا
مسير راه عادي از دوراهي اوسون به كافه رجب (پايگاه امداد داوودي) در فصل زمستان معمولا يخ زده است. از كافه رجب به شيرپلا، مسير صخره ای و در زمستان کاملا” يخ زده بوده و عبور از آن علاوه بر کفش و تجهیزات مناسب، نیازمند مهارت صعود در مسیرهای سنگی است و به افراد عادی توصیه نمی شود. علي رغم وجود نردبان و كابل كشي، خطر پرت شدن، سرخوردن و ریزش سنگ در این مسير زياد است.
منطقه سنگي و پرتگاه هاي مختلف دره غار پلنگ در سمت شمال غربی کافه رجب و در جهت مسير عمومي به نام آجاسيخي و دهليز پر شيب در جنوب شرقي زير كافه رجب و دهليز مرتفع و پرشيب در پلكان اول نیز از جمله نقاط حادثه خیز این مسیر هستند. در سالهای گذشته ريزش بهمن و سنگ از بالاي اين دهليز به سمت پايين و تخريب ميله هاي حمايتي منجر به مجروح شدن چند كوهنورد گرديد و همچنين سقوط هاي پي در پي و مرگبار افراد ناآشنا به کوهنوردی در گذرهاي فرعي و صخره اي غار پلنگ طي 3 دهه گذشته تا به امروز سندي است گويا از خطرات اين محدوده.
و نكته ديگر این كه شيب بهمني بالاي كافه صفر در زمستان منطقه پرخطري محسوب مي گردد.

پس از عبور از بخش سنگی مسیر و قبل از آخرین پله های منتهی به کافه صفر و پناهگاه شیرپلا، مسیری به سمت شرق و جان پناه شروین می رود که مسیری کم تردد است. دره شرقي اسپيلت ها از زير پناهگاه شيرپلا در زمستان با تغيير هوا و مه آلود شدن محيط از مناطق پر خطر تلقي مي شود و صعود به گذرهاي شيب دار صخره اي در شمال ديواره شروین و اسپيلت ها نیز نیازمند مهارت های فنی است.
مسیر دره اوسون
در مسير صعود، پس از گذشتن از مسیر سنگی از دوراهی اوسون به هتل اوسون می رسیم که در مکانی زیبا و در میان باغستان های بين راه پذیرای کوهنوردان است. پس از عبور از باغستان-های زیبای بین مسیر و عبور از رودخانه، براي عبور كمربر به سوي شرق بايد از يك مسير بهمن-گیر (بهمنی که از زیر اسپیدکمر سرازير مي گردد) گذشته و مسير را از ريشه سنگ ها به سمت گردنه بپيماييم. ادامه این مسیر به دره ارس می رسد.
دره ارس در معرض خطر ريزش بهمن از جبهه جنوبي توچال است. در زمستانهای پر بارش، بهمن‌هاي بزرگي كه از بالاي دره فراخلا (جنوب شرقی ايستگاه هفت تله کابین) به حرکت در می آیند که با كندن موانع موجود، آنها را تا باغستان اوسون پايين می آورند. حجم اين بهمن‌ها بسيار زياد بوده و در برخي موارد تا چهار متر روي رودخانه اوسون را مي پوشاند.
پس از رسيدن به ابتداي يال جنوبي توچال و فرود به سوي پناهگاه شيرپلا، بايد بسيار هوشيار بود. عبور از مسير فرود علي رغم پاكوب شدن، با خطر ريزش بهمن از سمت بالا به درون كاسه موسوم به غار پلنگ توام است و فرود بايد با دقت و احتياط انجام شود.
مسير صعود اصلی از شيرپلا به قله توچال
از پناهگاه شيرپلا صعود زمستاني توچال انجام مي پذيرد. اين صعود مهارت و تجربه اجراي برنامه-هاي زمستاني و دارابودن کفش، پوشاک و تجهیزات صعودهای زمستانی است. مواجه شدن با طوفان، كولاك و سرما که از سمت غرب پيوسته بر يال جنوبي مي وزد و حجم سنگين برف از پناه گاه شیرپلا تا جان پناه امیری، از جمله موانع اين صعود محسوب مي گردد. هنگام صعود از يال جنوبي پس از قرار گرفتن در ابتداي آن با پهنه برفي گسترده اي روبرو مي شويد که در صورت وجود مه پيدا كردن راه مشكل مي گردد. انحراف از مسیر به سمت شرق، کوه نوردان را در معرض ريزش بهمن بسيار بزرگي قرارمی دهد كه به دره نرگس در بالاي شيرپلا مي رسد. اين محدوده بارها نفرات متعددي را به كام مرگ كشانده است. جانپناه اميري نیز نام يكي از اين جان باختگان عزيز كوهستان توچال را که در اثر سرما و یخزدگی جان خود را از دست داد، زنده نگه داشته است. سمت غرب يال نيز داراي شيبي تند و بهمن خيز است و امكان پايين رفتن به هيچ وجه وجود ندارد.

صعود از جانپناه اميري در هواي طوفاني بسيار مشكل و طاقت فرساست و امكان گم شدن وجود دارد. با صعود از اين مرحله و رسيدن بر لبه خط الراس بر شدت باد افزوده مي شود. روي قله نيز معمولا” باد شديدي مي وزد و فرود از تمامي جهات شمالی به سمت ايگل، آهار، شكرآب و شهرستانك، خطر قطعي ريزش بهمن را در پي دارد.