Zorluk seviyesi   Zor

3,8
7,6

26 kere bakıldı , 1 kere indirildi

yer  Mār Chūneh, Isfahan (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم

صعود به قله 3895 متری کرکس

تا الان سه بار برای صعود به قله کرکس اقدام کردم

بار اول اواخر آبان سال 1394 بود که با یکی از طلبه های مدرسه علوی از قم حرکت کردیم و اقدام به صعود کردیم اما به دلیل اینکه برف شدیدی گرفت و ما هم از مسیر زمستانه رفته بودیم نشد که به قله برسیم و از ارتفاع 3700 برگشتیم

بار دوم برای صعود با چهار نفر دیگه از رفقای طلبه مدرسه علمیه علوی قم اقدام کردیم. دوستانی که با من در این برنامه که اردیبهشت 1395 برگزار شد شرکت کردند :
آقایان هادی غریبی ، محسن هاشمی ، میلاد رضایی ، مرتضی یوسفی بودند.

در برنامه اردیبهشت ماه با توجه به اینکه عصای کوهنوردی و کیسه خواب از تربیت بدنی حوزه علمیه امانت گرفته بودیم ، پنجشنبه عصر حرکت کردیم و شب جمعه رو در امامزاده جاده نطنز خوابیدیم و صبح زود با خودرو، خودمون رو به روستای کشه و از طریق مسیر خاکی به ابتدای مسیر صعود کرکس رسوندیم
و الحمد لله موفق شدیم قله رو فتح کنیم و تا غروب به محل خودرو برگردیم

بار سوم در مهرماه 1395 من و همسرم تصمیم گرفتیم با هم قله کرکس رو صعود کنیم
در این صعود ایشون چون با چادر حضور داشت ، منم جهت همراهی کامل و البته هدف تبلیغی با لباس روحانیت اقدام به صعود کردم که برکات زیادی هم در مسیر داشت
از تعجب کوهنوردان با دیدن یک روحانی در کوه و تعجب بیشتر از همراهی همسر یک روحانی آن هم با چادر در صعود به قله کرکس !!! ؛
من و همسرم ، ظهر پنجشنبه از قم حرکت کردیم و تا عصر به ابتدای مسیر صعود رسیدیم
سریع وسیله ها رو برداشتیم و وارد مسیر خاکی صعود شدیم ، خیلی زود شب شد و بسیار تاریک
اما باز شکر خدا یک گروه دیگه همراهیمون کردند و تاریکی مسیر رو برامون جبران کردند تا رسیدیم به جانپناه در ارتفاع 3300 متری
با سلام و صلوات و در عین حال تعجب حضار ، وارد جانپناه شدیم و با کیسه خوابی که داشتیم ، من در سالن عمومی و همسرم هم در اتاق مخصوص بانوان خوابیدیم
صبح بعد از نماز صبح و صرف صبحانه با کم کردن بار و وزن کیسه خواب ها با یک کوله به سمت قله حرکت کردیم و موفق شدیم قله رو ظهر فتح کنیم
همونجا نماز ظهر و عصر را خوندیم و ناهار و نوشیدنی داغ رو هم صرف کردیم
بعد از استراحت در مسیر برگشت ، حرکت و پایین اومدن در شیب های شن اسکی رو به همسرم آموزش دادم و آهسته و پیوسته حرکت کردیم تا اینکه غروب جای ماشین بودیم و از اونجا به سمت قم حرکت کردیم.
قله کرکس برای من قله خاطراته، خوب و بد. و البته از این ناراحتم که در حالیکه خانم ها می تونن با حجاب کامل در برنامه های کوهنوردی سبک و حتی بعضا سنگین شرکت کنند چرا یه عده ای اصلا این مساله رو رعایت نمی کنن و با بدترین وضعیت حکم واضح خدا رو کنار می گذارند و به بهانه تفریح حدود الهی رو زیر پا می گذارن و از اون بدتر صدمه ای که به جوانان مجرد می زنن با این وضعیت ازدواج در جامعه، غیر قابل جبرانه.
مراقب باشیم برای وقتی که بتونیم جواب خدا رو هم بدیم

کوهنورد ، سلامت و باخدا باشید
رازقی
  • Fotoğraf شروع ، جاده خاکی نیمه مرغوب دره کرکس
این مسیر خاکی تا ارتفاع 2980 متر ادامه داشته و معمولا ماشین های قوی تا بالا می روند ، مسیر خاکی به سمت پایین به دو بخش تقسیم می شود بخش اول به سمت مجتمع توریستی و روستای کشه بخش دوم از بالای مجتمع توریستی مستقیم به روستای کشه
  • Fotoğraf تقاطع با مسیر خاکی مالرو اول
از این مکان اولین مسیر خاکی مالرو به سمت چپ جدا می شود که البته نسبت به مسیر ماشین رو میانبر است اما شیب بیشتری می گیرد و نهایتا هم به انتهای مسیر همان جاده خاکی می رسد البته ما شب به این نقطه رسیدیم و ترجیحا مسیر ماشین رو را ادامه دادیم
  • Fotoğraf تقاطع با مسیر خاکی مالرو دوم
مسیر مالرو دوم نسبت به اولی دارای شیب کمتر همچنین مسیر راحتتری هست البته هر دو مسیر پاکوب را در میانه مسیر نمی توان به راحتی تشخیص داد چون به واسطه سنگ ها و گیاهان گاهی به خوبی دیده نمی شوند. بهترین راه همان راه ماشین رو است که شیب ملایم تر و مسیر کم خطر تری دارد
  • Fotoğraf درختان و شروع مسیر اصلی صعود به قله
اینجا پایان مسیر ماشین رو است و آغاز مسیر اصلی صعود که تعدادی درخت هم جهت استراحت سایه افکنده بعضا زیر این درختان ظاهرا نوعی سوخت هم قرار می دهند جهت شب مانی در جان پناه یا گرم کردن در قله الله اعلم
  • Fotoğraf چشمه آب شرب و ساختمان پناهگاه
جانپناه بزرگ قله کرکس در ارتفاع 3300 متری به بهترین نحو ممکن ساخته شده و یکی از مجهزترین جانپناه های کشور هم به نظر می رسد دارای یک سالن و چند اتاق مجزا در کنار آن نیز چشمه آبی خنک و گوارا واقع است که در ادامه آن نیز جوی آبی ، آب این چشمه را به پایین منتقل می کند
در نزدیکی جانپناه یک بخش جهت سرویس بهداشتی ساخته شده دارای دو یا سه توالت مجزا که البته آب آن را باید با آفتابه از پایه چشمه آورد نمای صخره های کرکس مانند در کوه های پشت این ساختمان است
  • Fotoğraf شیب مالرو تند و دور زدن صخره
مسیر صعود به قله بعد از اتمام جاده خاکی به صورت مناسبی طراحی شده و در این قسمت نیز که به صخره ای می رسید ، مسیر پیچ خورده و به بالای آن صخره میان دره ای امتداد پیدا می کند پشت صخره چشمه ایست که آب آن از دره کنار همین صخره عبور می کند
  • Fotoğraf تابلو و تقاطع مسیر زمستانه تابستانه
این مکان دارای تابلویی است که در آن جهت صعود به قله کرکس در تابستان و زمستان را نمایش می دهد مسیر سمت راست به دلیل شیب زیاد و تجمع برف در زمستان ، تابستانه است و مسیر چپ زمستانه البته من فقط موفق به فتح قله از مسیر تابستانه شدم چون مسیر زمستانه به سختی قابل شناسایی در زمستان است و ما نتوانستیم به درستی در هنگام برف مسیریابی کنیم
  • Fotoğraf شیب اصلی صعود و مسیر شن اسکی
این شیب ، مسیر اصلی صعود قله در تابستان و دارای دو مسیر اصلی است سمت راست مسیر خاکی مالرو مناسب برای صعود سمت چپ مسیر دارای سنگ ریزهای فراوان با قابلیت شن اسکی لذت بخش مناسب برای نزول اغلب افرادی که توانایی شن اسکی ندارند از مسیر خاکی برای بالاروی و پایین روی استفاده می کنند ولی مسیر خاکی برای پایین آمدن به شدت به پا فشار می آورد
  • Fotoğraf دو راهی خاکی مالرو
این دوراهی که هردو دوباره به هم میرسند دو مسیر مختلف به سمت قله را تشکیل می دهند مسیر سمت راست منطره دامنه سمت راست را دارد و مستقیم تر است مسیر سمت چپ هم از میان تعدای صخره و سنگ می گذرد و البته شیب مسیر سمت راست به سمت قله مناسب تر
  • Fotoğraf قله 3895 متری کرکس
قله 3895 متری کرکس بلند ترین قله رشته کوه های مرکزی ایران است مسیر های مختلفی برای صعود به قله است که اصلی ترین آن مسی روستای کشه می باشد. مسیر های دیگر صعود نیز تنها در فصل گرم ماسب صعود می باشند و دره های اطراف قله به علت حجم بالای برف امکان بهمن و تلفات جانی دارد کما اینکه عده ای در صعود های کرکس جان خود را ازدست دادند قسمت آخر فتح این قله مقداری صخره دارد ولی نیازی به دست به سنگ ندارد و به راحتی می توان به قله رسید