Zorluk seviyesi   Orta zorlukta

9,3

541 kere bakıldı , 30 kere indirildi

yer  Keseh, Qom (Iran)

برنامه صعود به قله برف انبار بلند ترین قله استان قم - گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی قم
ارتفاع قله : ۳۲۱۳ متر اندازه گیری شده با ماهواره جی پی اس
مسافت طولی طی شده : حدود ۱۸ کیلومتر
مقدار ارتفاع پیموده شده (اختلاف مبدا تا مقصد): حدود ۹۵۰ متر
شیب حد اکثر مسیر: بیش از ۶۰ درصد
تاریخ صعود : ۲ مهر ۱۳۹۴ مصادف با عید قربان
مدت زمان : ۹ ساعت و نیم
کوه نوردان : محمد عرفان رازقی (مسئول گروه) از مشهد ، مهدی پور محمد از قوچان ، مهدی درویش زاده از رشت، سیر محمد حسن فال اسیری از شیراز ، حامد حاج مرتضایی از تربت حیدریه ؛ از طلاب مدرسه علمیه علوی قم

توضیحات :
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به کوهپیمایی قبلی بنده در منطقه و تجربه ای که داشتم ، تصمیم گرفتم که با همراهی چند تن از دوستان و طلاب مدرسه علوی اقدام به صعود به قله برف انبار کنیم که نسبتا مسیر ساده ولی استقامتی داشت

قله برف انبار که بلند ترین قله استان قم به شمار می رود دارای ارتفاعی بیش از سه هزار و دویست متر است
این قله در تمام سال کوه نوردانی از استان قم و دیگر استان ها را به خود جذب می کند
نام این قله به جهت آن است که در فصول مختلف می توان برف را بر روی آن مشاهده کرد که این برای استان گرمسیری همچون قم موجب امتیاز ویژه ای است
البته با گرم شدن زمین ، دیگر این قله در تابستان ها برفی ندارد و برف آن سهم چشمه های زیرزمینی آن می شود
مسیر رسیدن به این قله از سه استان ممکن است
از استان قم ، بخش کهک سپس روستای فردو و بعد از روستا به سمت منطقه وسف می روید که در میان آن جاده ای خاکی جدا شده و به سمت قله ادامه می یابد
این مسیر بهترین مسیر است چرا که مقدار زیادی از آن دارای جاده خاکی و تا خود قله مسیر خاکی مالرو و پایکوبی شده دارد
مسیر دیگر از استان مرکزی است که از شهر دلیجان آغاز شده به سمت نراق حرکت کرده و در نهایت روستاهای زر و کروگان ابتدای مسیر صعود خواهند بود
از استان اصفهان نیز شهر کاشان و سپس مشهد اردهال و پس از آن روستاهای زر و کروگان مسیر مجدد خواهند بود
البته از آن دو روستا مسیر پایکوبی شده وجود ندارد

آب و هوای این منطقه به جز فصل زمستان بسیار مناسب است و با لباسهای گرم عادی می توان به این قله آمد

در نهایت به چهار نفر از دوستان طلبه خودم تصمیم بر فتح قله گرفتیم
صبح روز عید قربان که پنجشنبه بود پس از خواند نماز صبح آماده شدیم و حدود ساعت شش با برداشتن وسائل مورد نیاز از قم حرکت کردیم
حدود ساعت هفتبه محل امامزاده و شروع مسیر پیاده رسیدیم
همانجا زیراندازی پهن کردیم و صبحانه را که از قبل تهیه کرده بودیم صرف نمودیم ، صبحانه خامه شکلاتی و خامه عسل با نان سنگک بود
حدود ساعت هشت صبح وسایل اضافه را در ماشین گذاشته و بهسمت قله حرکت کردیم
در ابتدا مجبور شدیم که چند باغ کنار امامزاده را دور بزنیم چرا که در میان مسیر ما به سمت قله بودر ادامه مسیر تا پای مسیر صعود اصلی ، دو مجموعه از باغات وجود داشت که بسیار سرسبز و با نشاط بود
دلیل آن نیز وجود آب دائمی چشمه های این منطقه است که از پایه های قله برف انبار می جوشد

حدود چهار پنج کیلومتر را در مسیر جاده خاکی ماشین رو ادامه دادیم تا به چشمه اصلی زیر برف انبار رسیدیم و آنجا دیگر مسیر خاکی ماشین رو تمام شد

ذخیره آب خودمان را از چشمه ی بسیار خنک و گوارای برف انبار پر کردیم و سپس پیمودن مسیر مالرو را آغاز کردیم

آقای مهدی درویش زاده که حسابی ورزیده بود از همه جلوتر می رفت و من هم عقب گروه حرکت می کردم تا باقی دوستان را امیدوارانه به سمت قله هدایت کنم

چند ساعتی را صرف پیمودن مسیر خاکی پیاده تا قله کردیم و حسابی نفس بچه ها گرفته شد، جز من همه دوستان اولین تجربه کوه نوردی سنگین را داشتند

حتی مجبور شدم چوب دستی خودم را به یکی از دوستان بدهم تا بتواند با دو چ.ب راحتتر به مسیر ادامه دهد و من هم با تکیه بر پا و بدون استفاده از قدرت دست ادامه مسیر دادم و الحمد لله بدون هیچ مشکلی همه به سلامت به قله رسیدیم

حدود ساعت 12 ظهر شده بود و اذان ظهر هم فرارسید
بعد از اندکی استراحت زیرانداز را در جانپناه نیم ساخته در نزدیکی قله پهن کردیم و نماز جماعت را با اقتدا به آقای درویش زاده اقامه کردیم
در همان مکان هم ناهار خود را خوردیم و دوستان به خواب و استراحت پرداختند
برای ناهار هم کنسرو تن ماهی برداشته بودیم
در حین استراحت دوستان ، من که از قبل یک قله دیگر را هم نشان کرده بودم ، حرکت کردم و حدود یک ساعت رفت و برگشت ، تنها آن قله را هم فتح کردم که البته ارتفاع آن خدود بیست متر کمتر از برف انبار بود ولی می توانستم از بالای آن روستاهای رُر و کروگان استان مرکزی را هم ببینم و چند عکس هم بگیرم!

هوا هم در تمام مسیر ما آفتابی بود البته یک تکه ابر گاهی بر ما لطف می کرد و اندکی جلوی آفتاب را می گرفت

حدود ساعت سه عصر بعد از استراحت مسیر برگشت را آغاز کردیم و مسیر های خاکی شیب دار بازگشت را با احتیاط پیمودیم و ساعت شش عصر به خودرو رسیدیم
با کمی استراحت به سمت قم حرکت کردیم و حدود ساعت هفت که دیگر شب شده بود به مدرسه علوی رسیدیم

البته این بار من به شخصه خیلی خسته شدم چرا که مقداری مریض بودم و شب قبلش هم کم خوابیده بودم ولی باز به لطف خدا توانستم با بچه ها به قله برسم